סמינריון סיום תיאורטי מצויין:מעמד מקצוע ההוראה ומאפייניו הייחודיים

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2010
מספר מילים 5272
מספר מקורות 31

תקציר העבודה

תוכן עניינים
מבוא
הכשרת המורים זהות מקצועית של מורים מעמד מקצוע ההוראה ומאפייניה הייחודיים מניעים לבחירת מקצוע ההוראה תנאי עבודה של מורה סיכום ביבליוגרפיה מורים נדרשים להסתגל ללא הרף לתנאי המציאות העכשווית הדינמית, לדרישות המשתנות של מגוון בעלי עניין, להתעדכן וללמוד במהלך כל הקריירה המקצועית שלהם, כדי להיות מסוגלים להתמודד בהצלחה עם התנסויות ואתגרים המזומנים להם בעולם החינוך המורכב והרב-ממדי. התמודדויות אלה אינן קשורות רק לרכישת ידע, למידה ולסיגול של שיטות הוראה חדשניות –  אלא ראשית כל לדילמות ערכיות ומוסריות: מהות החינוך ומטרותיו, תפקידו של מורה ושל בית ספר בחברה, תחומי אחריותם של אנשי החינוך וכד'.
העבודה המוגשת היא איכותנית ומבוססת על מאמרים וספרים אקדמיים שבאמצעותם היא תנסה להציג את הקווים והמאפיינים המיוחדים למקצוע ההוראה ולענות על שאלת המחקר: האם למקצוע ההוראה מאפיינים המייחדים אותו ממקצועות אחרים?
לצד מאפייני הזהות המשותפים לכלל המורים, קיימים גם מאפיינים ייחודים ומניעים ספציפיים המשפיעים על בחירת הזרם החינוכי אליו שואף להשתייך המורה, ואוכלוסיית התלמידים המסוימת אתה הוא מחליט לעבוד. כדוגמא, מורי החינוך המיוחד בוחרים במקצוע הדורש השקעה ייחודית – הן של משאבי זמן, הן של כוחות נפש, הן של יכולת ללמוד ולהתאים לכל ילד דרכי הוראה המתאימות לו באופן אישי (רום, 2008 ).
יתכן וישנן סיבות או נסיבות משפחתיות, או תכונות אישיות ייחודיות, או נתוני ההקשר החברתי שהובילו את המורים האלה דווקא לחינוך המיוחד, על כל האתגרים והקשיים הטמונים בו .
מחקרים המתמקדים בזהותם המקצועית של מורים, עשויים לסייע בהבנת המורה עצמו, בהיותו "כלי ההוראה האולטימטיבי" – בחיפוש אחר הדרכים לפיתוח המקצועי המיטבי ובהתאמת האסטרטגיות של הטמעת שינויי תכנית לימודים מחויבי המציאות המודרנית, המורכבת והדינמית (קוזמינסקי, 2008 ).
בדומה לסטטוס הייחודי של מקצוע ההוראה, מאפייניו נבדלים מהותית מאלה של מקצועות אחרים – הן מבחינת ריבוי הגורמים כלפיהם המורה נדרש לאחריותיות ,( יצחקי ופרידמן,
2 004 ;(Rozenblatt & Shimoni, 2001 ; Darling-Hammond, 2004, הן מבחינת מורכבות הדרישות המקצועיות, והן מבחינת המקורות המוטיבציוניים למצוינות מקצועית .( פרידמן, 2004 ; Darling-Hammond, 2004 ).