הקשר בין פרסום ברשתות חברתיות באינטרנט לאהדת המותג בקרב הצרכנים

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2012
מספר מילים 9336
מספר מקורות 22

תקציר העבודה

תקציר בעשור האחרון, ובשנים האחרונות בפרט – עם התפתחות האינטרנט והשימוש הנרחב בו, ובתוכו תחום הרשתות החברתיות ההולך ומתפתח, המאפשרות לכל משתמש ליצור תוכן ולהגיב לתכנים כרצונו- נוצר מצב חדש בעולם הפרסום, בו בצורה מסוימת הצרכן עצמו הופך למפרסם ולעורך התוכן, ויכול להשפיע במידה רבה על דעת הקהל על המותג או המוצר- ללא שליטה ישירה של המפרסם.  בנוסף, במרחב המדיה המקוטע ורב הגירויים שנוצר היום, יצירת תדמית טובה אצל הצרכן ויצירת עניין בין שפע הפרסומות והמודעות הנלחמות על תשומת ליבו, נעשתה אתגר חשוב למפרסמים ומנהלי המותגים. סביבה פרסומית חדשה זו יוצרת בעייתיות ואתגר רב למפרסמים, ועם זאת טומנת בחובה גם הזדמנויות אדירות למציאת דרכי שיווק ופרסום חדשות ברשת, בנוסף או במקום המדיות המסורתיות. למשל: יצירת שיווק ויראלי, יצירת באזז וקמפיינים רשתיים יצירתיים, ועוד. כדי להצליח בכך עלינו להבין את העולם הזה ומה הם יתרונותיו וחסרונותיו מבחינת עולם הפרסום, את התנהגות הצרכנים בו, והיכולת שלנו כמפרסמים להשתמש בו להשגת מטרותינו.
בעבודה זו נבדק תחום זה, שהוא חדש יחסית, של פרסום ברשתות החברתיות באינטרנט. שאלת המחקר הינה: קיום/אי קיום קשר בין פרסום ברשתות חברתיות באינטרנט לאהדת הצרכן את המותג/ מוצר?
בהתאם לשאלה זו, נבדקה מהי יעילותו והשפעתו של פרסום מסוג זה על הקשר בין הצרכן למותג ועל זכירת המותג ע"י הצרכן, מהם יתרונותיו וחסרונותיו של פרסום מסוג זה למפרסם, והאם ניתן לראות בכך תחליף לפרסום המסורתי או לפרסום הרגיל ברשת. בנוסף נבדקה מהי הדרך הנכונה ליצור פרסום שכזה על מנת למקסם את הפוטנציאל הטמון במדיום. הבדיקה התבצעה על אוכלוסיות שונות משמעותיות ברשת: בני- נוער, שהם "דור האינטרנט" והפעילים ביותר ברשתות ובקהילות החברתיות, "מובילי דעה" ברשת ואנשים שהם בעלי קשרים אינטרנטיים – חברתיים רבים מן הממוצע. אבחן מודלים שונים על ההשפעה של פרטים ברשת, ועל ההבדל בהתקבלות אצל הצרכן בין פרסומת אשר מוגדרת כפרסומת ומופיעה ברשת החברתית בה הוא גולש, לבין יצירת שיווק ויראלי ע"י חברים ומובילי דעה ושכנוע ע"י כך.
השערתי בנוגע לשאלה שהצגתי היא: לפרסום ברשתות חברתיות באינטרנט יש פוטנציאל רב ליצור השפעה חיובית על אהדת המותג ויצירת תדמית חיובית אצל הצרכן, זאת בתנאי שהפרסום נעשה בצורה מותאמת ונכונה למדיום זה. המשתנה הבלתי תלוי: פרסום ברשתות חברתיות באינטרנט (ע"י שיטות שונות: באנרים, מודעות, שיווק ויראלי, השתתפות בפורומים, יצירת תחרויות ברשת וכו'). ערכים:
יש/ אין פרסום כזה. משתנה זה יימדד ע"י ההשקעה או אי השקעה בפרסום ברשתות חברתיות באינטרנט מכל סוג שהוא. המשתנה התלוי: רמת האהדה של הצרכן כלפי המותג (ערכים: גבוהה- בינונית- נמוכה- שלילית/רתיעה). ערכים אלו ימדדו ע"י בדיקות עם הצרכנים הפוטנציאלים, על ידי קבוצות מיקוד וראיונות עומק עם קהל היעד אשר גולש ברשתות חברתיות באינטרנט, והבנה מתוך כך.
שיטות וגישות מחקר:  נעשו ע"י מחקר מסוג סקירה ספרותית ומחקר אמפירי. בעבודה זו התבצע שימוש ברקע תיאורטי תוך שימוש במספר מאמרים בתחום הפרסום באינטרנט בכלל, וברשתות חברתיות בפרט, על זוויותיו השונות. הוצגו  נתונים תאורטיים לגבי עולם האינטרנט והפרסום בו, ובאופן מפורט על פלטפורמת הפרסום ברשתות  החברתיות. לאחר מכן נבדק איך מגיב הצרכן ומה יוצר אצלו אהדה/ רתיעה מפרסומות שכאלו, ולבסוף, כיצד ניתן בהתאם לכך למקסם את הפוטנציאל הפרסומי במדיה זו. לאחר מכן התבצע מחקר אמפירי הכלל שאלון אקראי הבדק את השפעת המדיה החברתית והשפעותיה על הצרכן בכל שלושת שלבי הקניה: השלב המקדים לקניה, שלב הקניה והתנהגות לאחר קניה. באמצעות הסקירה הספרותית והמחקר, התקבלה התשובה לשאלת המחקר.
תוכן העניינים
                        עמודים
1 .
סקירת ספרות
6 -16
1 .1  סקירה היסטורית, התפתחות הפרסום האלקטרוני
6 -7
1 .2  רשתות חברתיות, דוח מצב   7-8
1 .3  גישות עכשוויות בפרסום באינטרנט 9-12
1 .4  הגורמים לאהדת המותג בקרב צרכנים ברשתות חברתיות
1 2-14
1 .5  אפקטיביות הפרסום ברשתות החברתיות 
1 4-16
2 .
מבנה המחקר
1 7-20
2 .1  מטרות המחקר
1 7-18
2 .2  השערות המחקר
1 8-19
2 .3  מקורות המידע
1 9
2 .4  מסגרת הדגימה
2 0
2 .5  שיטת הדגימה
2 0
3 . הצגת תוצאות המחקר
2 2-29
4 . דיון בתוצאות המחקר
3 0-32
5. סיכום
3 3-34
6 . ביבליוגרפיה
3 5-37
7. נספחים
3 8-41