הקשר בין שימוש במחשב הביתי לבין הישגים לימודיים

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2009
מספר מילים 6225
מספר מקורות 21

תקציר העבודה

תקציר מחשבים הם חלק בלתי נפרד מחיינו ונמצאים במקומות רבים, ובבתים רבים. שימוש במחשב הביתי משמש לכמה מטרות: משחקי מחשב, מטרות לימודיות- תוכנות למידה,  מאגרי מידע והכנת שיעורי בית בעזרת המחשב והאינטרנט. משחקי מחשב מסוגלים להכניס ילדים לעולם בו הגבולות בין האמיתי לדמיון אינם ברורים תמיד. שולמן (2001) טוען כי משחקי המחשב אינם משפיעים על היחסים החברתיים  של הילדים. עם זאת, יתכן שלשימוש עודף במשחקים אלו יש השפעות שליליות על יחסים חברתיים. כמו כן יתכנו גם השפעות על יחסים במשפחה. ילדים מתמצאים בדרך כלל במחשב טוב יותר מהוריהם, מה שעשוי להשפיע על יחסי הכח במשפחה.
סקרי המשתמשים מלמדים אותנו שהמחשב והאינטרנט הפכו לאמצעי תקשורת בין-אישי מרכזי, אם לא עיקרי, אצל בני נוער רבים. רשת האינטרנט הפסיקה  להיות "אמצעי תקשורת" בלבד, והנוער מרגיש משוחרר, בוגר, מוערך וספונטני בעולם הווירטואלי. בהיותם שייכים לדור שגדל והתפתח עם המחשב והרשת, אין עובדה זו מפתיעה כלל, שכן כלים אלו הפכו לחלק מהחברה, הם מצויים בבתים רבים ואף נחוצים לשימוש לימודי במערכת החינוך העכשווית  (ברק, 2006).
בהתאם למחקר שפורסם על ידי חברת "אינטל" (1998 אצל יעקובי, 2001), מחשבים הופכים להיות מצרך מכריע לתלמידי בית הספר בגילאי 12 עד 17 אשר להם גישה למחשב ולאינטרנט בבתיהם. על פי המחקר, מתוך שש שעות שבועיות שתלמידים מקדישים לשיעורי בית, יותר משליש הזמן מקדישים לשימוש במחשב לצורך שיעורי הבית. השימוש במחשב  מדגיש בעיקר תפקודים חזותיים ופחות מילוליים.
המחקרים בתחום מצביעים על כך ששימוש במחשב משפר תפיסה מרחבית, יכולת "לחשוב בדימויים" במקום במילים, וכן יכולת לחלק קשב ולעקוב אחרי התרחשויות שונות באותו זמן. יכולות אלו תורמות להישגים הלימודיים ואף לעיסוק במקצועות הקשורים בטכנולוגיה ומדע. (דוקטורס, 2005) מחקר זה נועד לבדוק האם יש קשר בין שימוש במחשב הביתי ובין הישגים לימודיים?
וביתר פרוט: א. האם יש קשר בין שימוש כללי במחשב לבין הישגים לימודיים. ב. האם יש קשר בין שימוש במחשב לצורכי למידה לבין הישגים לימודיים. ג. האם יש קשר בין שימוש באינטרנט להישגים לימודיים.
עלינו, כמורים, לדעת לנצל את הכלי הממגנט הזה לטובתנו. לדעת ליצור איתו את הגירויים הנכונים. המחשב בהחלט יכול לשפר הישגים לימודיים. כיום יש תוכנות למידה במקצועות שונים המשפעים על תלמידים שאצלם החלק החזותי הוא השולט. המחשב, בשבילם, הוא הפתרון האידיאלי. על תלמידים אחרים יכול המחשב להשפיע לפיתוח היצירתיות או הדמיון. המחשב הוא כלי אדיר עם יכולות מדהימות שרק גוברות עם הזמן, אך אל לנו לשכוח שהוא רק כלי.
תוכן עניינים
פתח דבר … 2
מבוא — 6
פרק א'- החלק התיאורטי –7
א.1.- השימוש במחשב הביתי 7
א.1.1. משחקי מחשב — 7
א.2.1. אינטרנט .. 8
א.3.1. שיעורי בית בעזרת מחשב -… 10 א.2.- הישגים לימודיים -. 11
א.1.2. הגורמים התורמים להישגים לימודיים – 11
א.1.1.2.
גורמים הנעתיים -12
א.2.1.2.
גורמים הכרתיים -12
א.3.1.2.
גורמים חברתיים -13
א.3.- השפעת השימוש במחשב על הישגים לימודיים -.. 14
א.1.3. המחשב בסביבה ביתית כגורם להעלאת ההישגים -. 14
א.2.3. שאלות המחקר -.. משפטים         א.3.3. השערות המחקר – משפטים         א.4.3. משתנים . משפטים פרק ב'- שיטת המחקר –.16
ב.1.
אוכלוסיית המחקר -.. 16
ב.2.
כלי המחקר … 17
ב.3.
הליך המחקר . 17
ב.4.
עיבוד נתונים . 18
פרק ג'- ממצאים .. 19
פרק ד'- סיכום ומסקנות …
5 בביליוגרפיה — 29