סמינר מבני מתח בקומדיה הרומנטית

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , , ,
שנת הגשה 2011
מספר מילים 6962
מספר מקורות 21

תקציר העבודה

מבוא
קומדיות רומנטיות נועדו במהותן לבדר ולאפשר אסקפיזם מהמציאות. רובן ככולן בנויות בתבנית נרטיבית קבועה המכילה מוסכמות ידועות מראש של הז'אנר. אם כך, מדוע אנו כצופים שרויים במתח לגבי גורל הזוגיות של הדמויות בסרט?
האם קיים הבדל בין מבני המתח בסרטי מתח קלאסיים לעומת התנאים ליצירת מתח בז'אנר הקומדיות הרומנטיות? ממה נובע המתח בסרטים אלה?
בעבודה זו אשער כי קיים הבדל במבני המתח, הנובע מעולם התוכן של אי הודאות: בסרטי מתח קלאסיים המתח נובע משאלת חיים או מוות – האם הגיבור יחיה או ימות, כלומר הסכנה היא קיומית. גם בקומדיות רומנטיות ישנה סכנה, אך היא זוגית או רומנטית במהותה – האם תיווצר זוגיות או שמא הגיבורים ייפרדו. על פי ההשערה, בקומדיות רומנטיות קיים אלמנט של מתח כנגזרת מהקשר הרומנטי, הנובע מתוך חוסר הגשמה רומנטית – זוגיות שנמצאת בסכנה. במהלך העבודה אנסה לבסס ולהוכיח את ההשערה, באמצעות שתי סיבות מרכזיות להיווצרות המתח:
מחד הקומדיה הרומנטית, בדומה למלודרמה, בנויה על מרחב רגשי המושפע מהבניה חברתית – כולנו שואפים להגשמת החלום הרומנטי ההוליוודי, שכן בלעדיו אנו נותרים בודדים וגלמודים. כלומר, מקור המתח הינו מתוך חשש מפני היעדר הרומנטיקה ומשמעות ההיעדר; מאידך, הצופה משליך את הסכנה הזוגית לסכנה קיומית ולכך שהאיום על הזוגיות מאיים על יסודות אנושיים בסיסים. כלומר, מקור המתח הינו מתוך האיום על המשכיות הקיום הזוגי ומכאן המשכיות הקיום האנושי.
בעבודה אתמקד בגישה קוגניטיבית-קונסטרוקטיביסטית, על מנת לבחון כיצד מבני המתח בסוגי הז'אנרים השונים משפיעים על הצופה. אבחן כיצד צורות המתח השונות גוזרות מבני נרטיב ומרכיבי מבע קולנועי שונים, בהתאם לעולם התוכן של הז'אנר (בהתמקדות בפסקול הקולנועי). על פי השערתי, קומדיות רומנטיות מורכבות ממאפיינים ומקונבנציות החוזרים על עצמם בנרטיב, המסייעים בין היתר ביצירת מתח, על אף היותם צפויים ומוכרים מראש. לבסוף, אסיק כיצד אמצעים אלה מובדלים בין הז'אנרים, ובכך יוצרים את ההבדל המהותי בין מבני המתח השונים.
תוכן עניינים
מבוא
2
מאפייני הקומדיה הרומנטית
3 מקור המתח: החרדה מפני פירוק הזוגיות כסכנה קיומית
1 0 מאפייני סרט המתח הקלאסי
1 3
הבדלים במבני המתח בין קומדיות רומנטיות לסרטי מתח קלאסיים
1 7
סיכום ביבליוגרפיה
2 3
2 4