בניהולית מתקדמת

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 11
מקצוע
קורס
מילות מפתח , , , , , ,
שנת הגשה 2012
מספר מילים 1779

תקציר העבודה

ממ"ן 11
שאלה 1.
א. מאפייני שוק של קונים: עד שנות השמונים של המאה ה20, על הלקוח היה לקבל כמו שהם את תנאי השוק, שאותם הכתיבו היצרנים. התהליכים העיקריים ששינו זאת הם הגלובליזציה ומהפכת המידע. תהליכים אלו יצרו תנאים חדשים שהעיקרי שבהם הוא שכעת הלקוח הינו במרכז, כלומר כוחו ביחס למוכרים התחזק והוא בעמדה שבה הוא יכול לעשות בחירה מושכלת יותר בין מוצרים שונים.
מאפיינים נוספים: * תחרות עזה בין יצרנים מביאה לירידת מחירים.
* האיכות הנדרשת מן המוצרים גבוהה מבעבר.
* אורך חיי המוצר קצר מבעבר. זאת עקב שיפורים טכנולוגיים מהירים ש"מיישנים" במהירות דגמים קודמים.
* קיצור זמן התגובה של היצרנים: כדי להציג דגמים עדכניים מהר ככל האפשר.
* התאמה ללקוח: מאפייני המוצרים והשירותים מותאמים יותר לדרישות הלקוח ואינם מוכתבים לו כבעבר.
* גמישות ביצור והרחבת המגוון: המאפיין הקודם מביא לכך שעל היצרנים להיות גמישים ביכולות הייצור שלהם ולהרחיב את מגוון המוצרים והשירותים כדי שיוכלו לתת מענה לדרישות המגוונות של הלקוחות.
* לחץ להקטנת מלאים: כדי לעמוד בדרישות השוק, על היצרנים להיות יעילים ותחרותיים ככל האפשר. הקטנת מלאים עוזרת להשיג מטרה זו, שכן מלאי נתפס עתה כנטל ולא נכס.
  ב. גישת ה"סטיספייסר" היא אסטרטגיית קבלת החלטות אשר הוצגה ע"י הרברט סיימון בשנת 1956. סיימון הצביע על העובדה שלבני אנוש יכולת קוגניטיבית מוגבלת יחסית בכל הקשור ליכולת ניתוח תוצאות עתידיות אפשריות ומגבלה זו מתעצמת עוד יותר מאחר שלעיתים אין למקבל ההחלטות את כל המידע הדרוש לשם קבלת החלטה אופטימלית.
עקרונות הגישה: לאחר שהכרנו בכך שתוצאה אופטימלית אינה ניתנת להשגה באמצעות משאבים מוגבלים, עלינו להגדיר מחדש את המטרה: קבלת החלטה מספקת תחת רף ציפיות שהינו גבוה מספיק. אם נעשה כן תוך שאיפה מתמדת לשיפור, ניתן יהיה להגיע למצוינות בניהול.
גישת הסטיספייסר מתאימה לסביבת הניהול המודרנית מאחר וסביבה זו מתאפיינת, בין השאר, בזרם מידע רב אשר משתנה באופן תדיר ואינו אמין לחלוטין. בתנאים אלו יש קושי להסתמך על כל המידע הרלוונטי לצורך אופטימיזציה של קבלת ההחלטות.
כמו כן, בסביבת הניהול המודרנית, יש חשיבות רבה לקבלת החלטות בזמן אמת ויכולת תגובה מהירה . Time To Marketלשינויים בשוק וזאת עקב חשיבות ה לכן עדיף לקבל החלטה מהירה, גם אם לא מושלמת, מאשר להגיב באיחור להתפתחויות בשוק.