תכנית וויסקונסין :"מרווחה לעבודה"- הצלחה או כשלון?

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2010
מספר מילים 9756
מספר מקורות 28

תקציר העבודה

עבודה סמינריונית במסגרת הקורס "ביטחון סוציאלי" (10558).
תכנית וויסקונסין :"מרווחה לעבודה"- הצלחה או כשלון?
ינואר 2009
מנחה : מרכזת ההוראה : מגיש : ת"ז : מען : טל : תוכן העיניינים                       עמ' מבוא
והצגת שאלת המחקר 3
פרק 1
מדיניות הרווחה בישראל –שינוי מגמה –4-6
השינוי האידיאולוגי במדיניות הרווחה של ישראל : רקע  ועידן של דגילה בצמצום מדיניות הרווחה                   והפעלת תכניות "מרווחה לעבודה" 6-9
פרק 2
אבטלה בהיבט המבני ..9-10 מאפייני שוק העבודה ונתוני האבטלה בישראל –10-12
פרק 3
תכנית "וויסקונסין – (תכנית מהל"ב) א.  הרקע וההחלטה לייבוא התכנית מארה"ב –..12-14
ב.  "תכנית וויסקונסין" (תכנית מהל"ב)- מטרות ,יעדים ומתווה 14-17
ג.    נתונים אמפיריים על תוצאות התכנית הניסויית ..17-21
פרק 4
"תכנית וויסקונסין" – האמנם הצלחה או כשלון ?
א.    נתונים, ביטויים ודעות בזכות התכנית –…21-23
ב.    ביקורות ,כשלים ,נתונים ודעות בגנות התכנית ..24-29
  פרק 5
תכנית ההמשך – "אורות לתעסוקה" -.29-31
סיכום, מסקנות והמלצות להמשך יישום התכנית -31-33
ביבליוגרפיה –33-35
מבוא והצגת שאלת המחקר מהות דיוננו בעבודה שלהלן הנה "תכנית וויסקונסין" או "תכנית מהל"ב":
מהבטחת הכנסה להכנסה בטוחה. במסגרת העבודה שלהלן,יושם דגש ,במסגרת הפרקים השונים, על תיאור התכנית,רקעה,יעדיה ומטרותיה וכן נתונים אמפריים על תוצאות התכנית הניסויית . יובהר הפן האידיאולוגי הניאו ליברלי שהיא יונקת ממנו , וכן הציפיות בקרב קברניטי מיישמי התכנית והוגיה בישראל  כחלק מהניסיון  להתמודד עם מצוקת האבטלה,עם המשבר הכלכלי ,ההאטה והמיתון שפקד את המשק  בישראל בשנת 2001  – מה שהביא בנקל לאימוץ מדיניות ניאו ליברלית בנושא רווחה.
 כל זאת , תוך הנהגת צעדים קיצוניים  והקשחה לכיוון של מדיניות רווחה שיורית ,מינימלית ותוך  קיצוצים חדים בכל מערך הקצבאות ובייחוד בקצבת הבטחת הכנסה, שאוכלוסיית הנמנים ממנה נתפסו כיעד מרכזי בעיני האוצר וכקרקע לפעולה, לשם מיגור התלות וההישענות על מערך קצבאות הרווחה  – המהווה עול על ההוצאה הציבורית והתקציב.
התוכנית דגלה בעידוד והקשחת הקריטריונים ,כתנאי לקבלת גמלת הבטחת הכנסה והנהגת מדיניות  של "תשלום עבור פעילות"; חיוב השתתפות כתנאי לזכאות לקצבה.
לאור האמור,אם כן, נרצה במסגרת הדיון לעמוד על פרטי התכנית על כל היבטיה , תוך שימת דגש על  ביטויי ההצלחה, כמו גם על הביקורת והכשלים של התכנית ביישומה בישראל . בנוסף , פן אחר יוקדש לסיכום ביניים אודות התכנית, ציון השינויים והרפורמה שהוכנסה בה והמלצות להמשך, בהתייחס למשק ולצורכי החברה בישראל.
השאלת המרכזית, שאלת המחקר שתנחה את הדיון סביב "תכנית וויסקונסין" תהיה למעשה : " עד כמה הצליחה להגשים תכנית וויסקונסין כמדיניות נכונה וראויה , את המטרות והציפיות שיועדו לה לצמצום התלות של  אוכלוסיית מקבלי קצבאות הבטחת ההכנסה והפנייתן מרווחה לעבודה ?" מרבית דיוננו ינסה לשרטט ולהשיב ,תוך כדי סקירה ודיון את המגמות והממצאים שעולים מניתוח יישום התכנית עד כה בישראל .
פרק 1
מדיניות הרווחה בישראל –שינוי מגמה מדיניות רווחה ,ככלל, הנה "סדרת החלטות והסדרים אשר נועדו להבטיח רווחתם ,שלומם וביטחונם החברתיים- כלכליים של אזרחי המדינה ותושביה. מדובר בתפיסה לפיה המדינה מחויבת לדאוג לאזרחיה מ"העריסה ועד הקבר" ואינה יכולה להפקירם לחסדי השוק כשמדובר בצורכיהם הבסיסיים, כל זאת באמצעות מערך של ביטוח חברתי/לאומי ,כהכנסת מרכיב של רשת בטחון לאותו מארג בחברה :בריאות ,חינוך ,ביטחון סוציאלי ,דיור ,זקנה – עימם מדינה נאורה חייבת להתמודד אם היא חפצה חיים :מחסור , בורות ,דיור רחוב או ארעי ובטלה" (דורון, 1985 ,8) . במסגרת מדיניות כזו, נתקבלו בין היתר חוק הבטוח הלאומי ,חוק בטוח תאונות עבודה ועוד, כמו גם הפעלת מדיניות אקטיבית לפיה תפקיד הממשלה לעודד יצירת מקומות עבודה.
 מדיניות כזו ,שהיא מדיניות חברתית כלכלית נועדה להבטיח ביטחון סוציאלי ,קרי מכלול כלים שנועדו להגן על הפרט ולעטות עליו מעין רשת ביטחון מסוימת שתבטיח רמה בסיסית של שירותים,קצבאות, גמלאות ,למי שנכללים בקטגוריה .להגשמת מדיניות זו משמשים מוסדות כגון המוסד לביטוח לאומי על מנגנוניו השונים ,להבטחת אותה רשת ביטחון מינימלית כגון: ביטוח אבטלה, ביטוח זקנה, שארים ,ביטוח הבטחת הכנסה ועוד – עפ"י קריטריונים אוניברסליים ו/או ייעודיים.
במובן זה, מדיניות זו בתיאורה הכללי רלוונטית ונכונה גם לישראל כמובן.
מדינת ישראל , בכל הנוגע למדיניות הרווחה אימצה ויישמה ברוב שנות קיומה , עד ליפני מס' שנים מעטות עקב המשבר הכלכלי והמיתון במשק ב2001- פירוש רחב ואוניברסלי יחסית , בעודה מוותרת על אמת מידה של "מבחני אמצעים" , כחלק מדיניות רווחה סוציאלית החל משנות קיומה המוקדמות של המדינה,דרך חקיקת "חוק הביטוח הלאומי" (1953) ,תחת שלטון מפא"י ולימים "העבודה"- מדיניות