300 המלך ספרטה, לאונידאס מנהיג : עבודת סיום קורס

תקציר העבודה

עבודת סיום:
  300 במאי זאק שניידר (2007) המנהיג: מלך ספרטה, לאונידאס ראשי פרקים :
הקדמה רקע על המנהיג מסגרת הזמן ההיסטורית בה פעל המנהיג  יעדי המנהיג  התנהגות המנהיג :
 השפעות ויחסים עם המונהגים  הערכת הישגי המנהיג :  ביבליוגרפיה בחרנו בדמות מנהיג זו, המייצג הן את עוז הרוח והנחישות, את האומץ של הדבקות במטרה כנגד כל הסיכויים, את האמונה בכוח הצדק לנצח ואת החשיבות שבניצחונו. מצא חן בעינינו , מעבר להיבטים אלו, הסמליות הרבה של מעטים נגד רבים בהקשר של מדינתנו, את הלחימה של "אין ברירה" הקיימת לנו במדינה ומעל לכל את היות האירוע נתפס בהיסטוריה העולמית כנקודת מפנה שלאחריה התאחדה יוון והנחילה לעולם את אחד מאבני היסוד היותר חשובים שלה- הדמוקרטיה.
דמותו של ליאונידס מתגרה לא רק באויב הפרסי אלא גם בכל גורם המייצג שחיתות ומיסטיקה, היא סמלית, הוא מייצג בסרט דמות היוצאת נגד המסורות המיסטיות של האורקל. נגד נבואה מעורפלת המציעה לוותר על הקרב ולהתמסר לשלטון פרסי הוא מגדיר את האורקל כמיסטיקה ומעדיף להעמיד אפשרות זאת מול הרציונאליות. "עליך לבטוח באלים" אומרים לו הכוהנים, אך הוא עונה; "אני מעדיף לבטוח בהגיון".
הסרט כשלעצמו מדהים , האירוע המסוקר בו הוא מהאירועים הקרדינאליים ביותר בהיסטוריה העולמית והמנהיג שהוא בהחלט כריזמטי , לפי הגדרות שמיר, (1999) , Conger &  Kanungo ((1987 וב  ),Yukl 2002)  הוא לדעתנו אב טיפוס לסוג מנהיג שבנוסף מתייחס לכפיפים לו ברוח מנהיגות מתמירה , Avolio, Bass, & Jung, (1999). יתר על כן, זהו סוג המנהיג הכריזמטי המתאים ביותר למצב הייחודי הנדון ולפנינו תיאוריה מצבית ברוח מנהיגות מתמירה.
לפיכך ננתח את דמות ליאונידס כמנהיג באמצעות 3 תיאוריות מנהיגות שונות שנלמדו בקורס: תיאוריה מצבית.
תיאורית כריזמה.
תיאוריה פיגמליונית או מתמירה מנהיגים, אומר Kotter, (104:1990) אוספים מגוון אינפורמציה רחב , מתייחסים לקישורים ולקשרים בכדי לסייע בהסברת דברים, זו התנהגות שבהחלט נמצאת לאורך כל הסרט אצל ליאונידס. אין הוא מגיע לעולם לכדי החלטה פזיזה, רואים כבר בתחילת הסרט כיצד הוא מטפס על ההר כדי לקבל מידע מכוהני הדת ואיסוף המידע שלו ממשיך על פני הסרט כולו. הוא שוקל את הדברים בכובד ראש ולאחר איסוף המידע הרלוונטי. אין ספק כי ליאונידס אב טיפוס של מנהיג אשר בבואו להשפיע על מונהגיו רוצה להיות משוכנע ככל הניתן בעמדתו.