עד כמה הצליחה להגשים תכנית וויסקונסין את המטרות והציפיות שיועדו לה לצמצום התלות של אוכלוסיית מקבלי קצבאות הבטחת ההכנסה והפנייתן מרווחה לעבודה ?

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2011
מספר מילים 4974
מספר מקורות 11

תקציר העבודה

תכנית וויסקונסין :"מרווחה לעבודה".
" עד כמה הצליחה להגשים תכנית וויסקונסין את המטרות והציפיות שיועדו לה לצמצום התלות של  אוכלוסיית מקבלי קצבאות הבטחת ההכנסה והפנייתן מרווחה לעבודה ?" עבודה קדם – סמינריונית שם הסטודנט: תוכן העיניינים מבוא
והצגת שאלת המחקר –.3
פרק 1
מדינת הרווחה בישראל –…3-4
 השינוי האידיאולוגי במדיניות הרווחה של ישראל :
רקע  ועידן של דגילה בצמצום מדיניות הרווחה            והפעלת תכניות "מרווחה לעבודה" –..4-5
פרק 2
אבטלה בהיבט המיבני –…5-6
נתוני האבטלה בישראל וביטוייה 6-7
פרק 3
א.      תכנית וויסקונסין :הרקע וההחלטה לייבוא התכנית מארה"ב -..7-8
ב.       תיאור תכנית וויסקונסין , מטרותיה ויעדיה -8
פרק 4
ג.        ביטויי התמיכה והצלחותיה של התכנית בישראל -…8-9
ד.       הכשלים, ההתנגדות והביקורת ביישום התכנית בישראל –.9-10 ה.      סיכום, מסקנות והמלצות להמשך יישום התכנית -10-11
ביבליוגרפיה 11
מבוא והצגת שאלת המחקר מהות דיוננו בעבודה שלהלן הינה "תכנית וויסקונסין": מהבטחת הכנסה להכנסה בטוחה. במסגרת העבודה שלהלן,יושם דגש ,במסגרת הפרקים השונים, על תיאור התכנית,רקעה, הפן האידיאולוגי הניאו ליברלי שהיא יונקת ממנו , המטרות, היעדים, הציפיות, בקרב קברניטי מיישמי התכנית והוגיה בישראל (פקידי האוצר, בראשותו של שר האוצר בעיקר,בנימין נתניהו), כחלק מהנסיון  להתמודד עם מצוקת האבטלה,עם המשבר הכלכלי ,ההאטה והמיתון שפקד את המשק  בישראל בשנת 2001 ,מה שהביא בנקל לאימוץ מדיניות ניאו ליברלית בנושא רווחה.
כל זאת  תוך הנהגת צעדים קיצוניים  והקשחה לכיוון של מדיניות רווחה שיורית ,מינימלית, תוך הנהגת קיצוצים חדים בכל מערך הקצבאות ובייחוד בקצבת הבטחת הכנסה, שאוכלוסיית הנמנים ממנה ,נתפסו כיעד מרכזי בעיני האוצר,כקרקע לפעולה לשם מיגור התלות וההישענות על מערך קצבאות הרווחה ,המהווה עול על ההוצאה הציבורית והתקציב –זאת, תוך עידוד והקשחת הקריטריונים ,כתנאי לקבלת גמלת הבטחת הכנסה והנהגת הקריטריון של "תשלום עבור פעילות", חיוב השתתפות כתנאי לזכאות לקצבה.
לאור האמור,אם כן, נרצה במסגרת הדיון לעמוד על פרטי התכנית על כל היבטייה , תוך שימת דגש על  ביטויי ההצלחה, כמו גם על הביקורת והכשלים של התכנית ביישומה בישראל . בנוסף , פן אחר יוקדש לסיכום ביניים אודות התכנית, ציון השינויים והרפורמה שהוכנסה בה והמלצות להמשך, בהתייחס למשק ולצרכי החברה בישראל.
השאלת המרכזית, שאלת המחקר שתנחה את הדיון סביב "תכנית וויסקונסין" תהיה למעשה :" עד כמה הצליחה להגשים תכנית וויסקונסין את המטרות שיועדו לה ,לצמצום מצבת אוכלוסיית מקבלי קצבת הבטחת הכנסה ושילובן בשוק העבודה" ? מרבית דיוננו ינסה לשרטט ולהשיב ,תוך כדי סקירה ודיון את המגמות והממצאים שעולים מניתוח יישום התכנית עד כה בישראל .