סמינריון בכלכלה בנושא משאבי טבע מתחדשים- מהו מחיר המייצג של אשלג

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , ,
ציון 95
שנת הגשה 2012
מספר מילים 5612
מספר מקורות 12

תקציר העבודה

תוכן עניינים
עמ' מבוא -..
4
הביקוש -..
5
             גידול באוכלוסייה, תהליכי עיור וירידה בהיקף הקרקע המעובד לנפש –..5
עלייה ברמת החיים -.
5
עלייה בשימוש בביו-דלקים —
6
הביקוש לאשלג במדינות השונות .9
ההיצע –
11
שוק ריכוזי ומספר קטן של יצרניות –…11
מונופול יצרני האשלג …12
העדר במלאי מקומי של אשלג –
13
פתיחת מכרות חדשים מצריכה השקעות הון משמעותיות וזמן רב 13
השפעת שינויים במט"ח –…14
היקף המכירות בעשור האחרון
16
מחירו המייצג של האשלג –18
מחיר האשלג הצפוי בעקבות פתיחת מכרות חדשים והרחבה של קיימים – 20 סיכום מסקנות
-23
חוות דעת אישית -24
ביבליוגרפיה -..
26
מבוא מטרת המחקר היא לבחון מהו מחירו המייצג של האשלג וכיצד הוא נקבע. מחקר זה נעשה במסגרת סמינריון בכלכלה בקורס משאבי טבע מתחדשים.
להלן תובא סקירה על הנושאים הבאים: מהו אשלג, למה הוא משמש, מאיפה מפיקים, מקורות, מבנה השוק וכיו'. כמו כן נדון ביישום של עקומת היצע וביקוש על מונופול האשלג העולמי. ליבת העבודה עוסקת במשוואת הכוחות שבין הביקוש להיצע בשוק האשלג העולמי ומפרטת את הגורמים השונים שיוצרים את הביקוש לאשלג לעומת אלה של ההיצע. בין הגורמים יוצרי הביקוש נציין את הגידול באוכלוסייה, תהליכי עיור וירידה בהיקף הקרקע המעובד לנפש; עלייה ברמת החיים; עלייה בשימוש בביו-דלקים והביקוש לאשלג במדינות השונות.
בפירוט ממצאי ההיצע נציין את העובדה כי שוק האשלג הינו ריכוזי ומספר קטן של יצרניות פועלות בו; את העדר במלאי מקומי של אשלג; את הקשיים והמחסומים בפתיחת מכרות חדשים המצריכה השקעות הון משמעותיות וזמן רב וכן גורמים כלכליים ומוניטאריים, כמו השפעת שינויים במט"ח והיקף מכירות האשלג.
מהו אשלג?
האשלג (Potash)  הינו תרכובת של יסוד האשלגן, משאב טבעי שאין לו תחליפים מלאכותיים כל עיקר. האשלג הוא המקור העיקרי ליסוד האשלגן הנחוץ לצומח ולכן השימוש העיקרי באשלג הוא לדישון.  השימוש בקרקע לחקלאות מדלל את שיעור הימצאות יסוד זה בקרקע ועל כן יש להשלים מחסור זה ממקורות חיצוניים באמצעות דישון. האשלגן חיוני לתהליכים פיזיולוגיים של הצמח,  לרבות חיזוק גבעולי הדגנים, המרצת התפתחות השורשים, בריאות העלים והפירות והחשת קצב צמיחת היבול.  ללא יסוד זה, הגידולים אינם יכולים למצות את פוטנציאל הגדילה שלהם. ענף החקלאות שואף להפיק את מרב התוצרת משטח מעובד נתון.  ככל שדישון הקרקע מיטבי יותר,  התנובה ואיכות היבול לשטח מעובד נתון גבוהות יותר ולכן קיים מתאם חיובי בין היעילות (במונחי תועלת לדולר מושקע)  בתעשייה החקלאית לבין צריכת הדשנים.
אחד המאפיינים הבולטים בתחום הדשנים הינו התלות ההדדית בין השטח החקלאי הזמין לעיבוד וכמות המזון הדרושה לאוכלוסייה לבין השימוש בדשנים ובהם אשלג.
בבואנו לתת מענה לשאלת מחקרנו, נדון להלן בשתי סוגיות מרכזיות: הביקוש וההיצע לאשלג והפרמטרים הקשורים לכך, מהם נגזר מחירו של האשלג.