שימוש הוגן בזכויות יוצרים - התפתחות הדין

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , , ,
שנת הגשה 2011
מספר מילים 7449
מספר מקורות 25

תקציר העבודה

לאחרונה נכנס לתוקף חוק זכות יוצרים החדש במדינת ישראל. חוק זה נכנס לנעליו של חוק זכות יוצרים הישן, אשר היה בתוקף מאז שנת 1911, ועבר תיקונים ספורים במשך השנים.
השינוי החקיקתי המהותי העלה, ביתר שאת, לשיח המשפטי את סוגיית זכויות היוצרים בכלל וסוגיית השימוש ההוגן פרט. דיני השימוש ההוגן עברו רפורמה חקיקתית משמעותית, באופן שלכאורה, הגדיר מחדש את אופן ההתייחסות לדיני השימוש ההוגן, הן ברמת המבחנים המשפטיים הטכניים והן מהבחינה המהותית של הגדרת זכויות בעל היצירה וזכויות המשתמשים ביצירה. השינוי לעיל, אשר הפנים בחוק זכות יוצרים את ההתייחסות לסוגיות השימוש ההוגן, כפי שזו השתרשה בפסיקה, במידה מסוימת, נועד להתאים את החוק למאפיינים המודרניים באופן ההתייחסות לשימוש ההוגן, ובד בבד אימץ את הדוקטרינה האמריקאית, שנכנסה לנעליה של הדוקטרינה האנגלית, אשר הייתה קבועה בחוק זכות יוצרים הישן (כאמור, אף על פי שהפסיקה כבר אימצה את הדוקטרינה האמריקאית ברמה מסוימת, טרם אימוצה של זו בחוק החדש).
סוגית השימוש ההוגן מעלה שאלות המעסיקות את הספרות העוסקת בזכויות יוצרים באופן אינטנסיבי, הואיל ושאלת המתח שבין אינטרס היוצר ואינטרס הציבור מעלה שאלות היורדות לשורש ההתפתחות הטכנולוגית והתרבותית של החברה של החברה המודרנית.
בעבודה זו אבקש לעמוד על סוגיית השימוש ההוגן מנקודת המבט הישראלית, תוך שימת דגש על התפתחות הפסיקה והחקיקה הישראלית הנוגעת לשימוש הוגן טרם חקיקת חוק זכויות יוצרים.
ראשית אעמוד על השאלה מהו השימוש ההוגן ומהם הצידוקים לקיומו. לאחר מכן אמשיך בסקירת פסיקה ישראלי, כשבסקירה זו נראה את הבעייתיות והעדר הוודאות המשפטית הרבה ששררה בעולם זכויות היוצרים, הפסיקות הסותרות והעדר הקו המנחה בפסיקת בתי המשפט.
לאחר מכן נעמוד על המעבר מחוק זכות יוצרים הישן לחוק זכות יוצרים החדש, תוך סקירת השינויים העיקריים בחוק בכל הנוגע לשימוש הוגן.
לאחר מכן, נסיים בבחינת השאלה – פני השימוש ההוגן, לאן ? ונסכם במסקנתי לגבי התייחסות החקיקה והפסיקה הישראלית לסוגיית השימוש ההוגן, והאם התייחסות זו ראויה.
תוכן עניינים
מבוא. 3
מהו שימוש הוגן 4
הרציונאל בבסיס השימוש ההוגן 6
הגישה הכלכלית. 7
גישת האיזון 8
גישת התכלית. 9
המעבר מטיפול הוגן לשימוש הוגן 10 החוק הישן 11
התפתחות הפסיקה לאור חוק זכויות היוצרים הישן – אבני דרך. 13
עניין גבע נ' וולט דיסני – אימוץ דוקטרינת השימוש ההוגן – שנת
1 993. 13
עניין ברגמן – שנת 1998. משפטים עניין מפעל הפיס – שנת 2000. 16
עניין בס – שנת 2002. 17
עניין מוסינזון – שנת 2003. 19
עניין זום – שנת 2002 ו- 2007. 20 סיכום ביניים.. 21
המעבר מטיפול הוגן לשימוש הוגן 22
הרחבת החריגים המהווים שימוש מותר. 24
המעבר מדוקטרינת הטיפול ההוגן לדוקטרינת השימוש ההוגן 26
עיגון השימושים המותרים כזכויות משתמשים.. 28
השימוש ההוגן לאן ? – עניין פריימר-ליג 29
סיכום.. 32
בבליוגפיה. 34