מרעיון לממשות - ג'פרסון והפדרליזם בארה"ב - 100!!

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 11
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2012
מספר מילים 2098

תקציר העבודה

שאלה 1:
א. במסתו "השכל הישר", טוען תומס פיין שהקשר של אמריקה לבריטניה הגדולה צריך להינתק, כיוון שאינו מביא תועלת לאמריקה, ולהיפך, הוא מזיק לה.
הוא טוען כי ההתעקשות של בריטניה להישאר קשורה לאמריקה, אינו לטובת אמריקה, כי אם מאינטרסים צרופים של בריטניה, ושלה בלבד. היא אינה מגנה על אמריקה מאויביה של אמריקה, אלא מאויביה שלה עצמה, וככל שתישאר אמריקה בחסותה של בריטניה, יהיו לה ריבים עם מדינות אירופה, שלא היו לה ריבים איתן מעולם, אלא רק בגלל הקשר שלה עם בריטניה. אויבותיה של בריטניה יהיו אויבותיה של אמריקה בגלל הקשר ביניהן בלבד. אמריקה זקוקה לשווקים שלהם תמכור את תוצרתה – היא אינה זקוקה אך ורק לבריטניה, כי כל עוד אירופה תצטרך לאכול, יהי שוק לתוצרת האמריקאית. אבל אם תמשיך אמריקה את קשריה עם בריטניה, יהיו שווקים שיהיו סגורים בפניה בגלל קשריה אלה.
לטוענים שבריטניה היא מדינת האם של אמריקה אומר פיין שבריטניה היתה המדינה שממנה בדיוק ברחו מבקשי החופש הדתי ואוהבי חירויות האדם, ולא מחיבוקיה האוהבים של אם, כי אם משלטון עריצות של המלך. אמריקה תיגרר בשל קשריה עם בריטניה למלחמות הבלתי פוסקות בהן מעורבת אירופה בשל ריבוי הממלכות שם, ועלולה להיגרר למלחמות לא לה.
אמריקה רחוקה מבריטניה, ופיין רואה בריחוק הזה גם את כוונת האל, וגם טוען שאי אפשר להמשיך ולתת לבריטניה לשלוט בנעשה באמריקה – "אם אינם יכולים לכבוש אותנו, הם אינם יכולים למשול בנו", הוא אומר, שאינם יכולים להמשיך ולשלוח עתירות ועצומות ובקשות למרחק אלפי מילין, לחכות חודשים עד שיעיינו בהן, ועוד יותר מזה עד שיוציאו אותן לפועל, אם ייראה הדבר בעיניהם. נהוג שאיים קטנים נשלטים ע"י יבשות שייתנו להם חסות, אבל אמריקה היבשת אינה יכולה להמשיך ולהישלט בידי אי. השלטון נתון עדיין בידי מלך, ו… (המשך)