סקירת שנת 1933 בעיתון דבר, זיקות חיוביות ושליליות

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2010
מספר מילים 5126
מספר מקורות 1

תקציר העבודה

קורס: יחסי יהודים ערבים במדיניות הציונית
1 880-1948
עבודת סמינריון יחסי יהודים וערבים כפי שנשתקפו בעיתון "דבר" שנת 1933
     שנת 1933 בארץ ישראל המנדטורית היא השנה שבה בחרתי לבחון את מרקם היחסים שבין יהודים וערבים. בעבודת סמינריון זו אני אתמקד בזיקות החיוביות והשליליות שבין  הערבים ליהודים על רקע השלטון המנדטורי בארץ ישראל, בהיבטים האזרחיים / פליליים / לאומניים ובתחומי עניין משותפים לשני הצדדים בהיבט הכלכלי / תרבותי / שלטוני . לצד כל אלה תבחן האינטראקציה כיצד שני הסקטורים ( יהודי וערבי) כשחקנים ראשיים התנהלו זה לצד זה בממשקים שונים מול השלטון המנדטורי.
     איתור הידיעות נעשה באמצעות סקירת עיתון דבר . הליך ביצוע העבודה התבצע באמצעות סריקת העיתון דבר- דרך אתר האינטרנט של כל שנת
1 933. הליך שני- איתור הידיעות שעסקו ביחסי יהודים ערבים על פי סדר כרונולוגי חודשי של אותה שנה מינואר ועד דצמבר 1933.הליך שלישי- איסוף ומיון ידיעות בעלות זיקות חיוביות ושליליות וסיווגן לפי קטגוריות שונות.
    סדר הבאת הידיעות החיוביות והשליליות בעבודה זו  יובא על פי סדר כרונולוגי  בחלוקה לזיקות חיוביות ולאחריו הזיקות השליליות. הידיעות צוטטו והועתקו כפי שנשתקפו במערכת עיתון דבר ברוח אותה תקופה וברוח אותה שפה. ייתכנו מילים והגיות שונות של מילים שאינן שגורות בפינו בימינו אנו. צורת הכתיבה ותוכן הידיעות תשתקפנה כפי שהוצגו במקור.
     במהלך סריקת הכתבות נמצאו ידיעות והתבטאויות שצוטטו ע"י עיתון דבר מתוך העיתונות הערבית של אותה תקופה , ידיעות אותם בחר כותב המאמרים לשתף את ציבור קוראיו נוכח שלל אירועים שנגעו במשותף ובמחלוקת בין יהודים לערבים.
     בטרם נצא אל המסע במנהרת הזמן לעבר שנת 1933
תינתן התייחסות רקע לתקופה בה עוסקת עבודה זו ואת המאפיינים החשובים שאפיינו את אותה שנה בה בחרתי להתמקד וכרקע משלים  תנתן סקירה קצרה והיסטוריוגרפית על עיתון דבר .הערת אגב- ישנם ידיעות שנמצאו בראשית שנת 1933 עם זיקה לאירועים שהיו קשורים שהתרחשו בשלהי סוף שנת 1932.
     אנו יוצאים להרפתקה יוצאת דופן מעניינת ואותנטית , ברוח אותה תקופה אל עבר תחילת שנות ה-30 של המאה ה-20 , כפי שנשתקפו בעיתון דבר במרקם היחסים שבין היהודים לערבים בארץ ישראל במהלך התהוותו של הבית היהודי בארץ ישראל.
–  קריאה מהנה – תוכן עניינים

1 .      תוכן עניינים -.2
2 .      מבוא .3
3 .      רקע
היסטורי- אירועים מרכזיים בשנות ה-30 ..4-5
4 .      עיתון דבר- סקירה היסטוריוגרפית של העיתון -5
5.      זיקות חיוביות כפי שנשתקפו בעיתון דבר -6-10
6 .      זיקות שליליות כפי שנשתקפו בעיתון דבר …10-17
7.      סיכום ומסקנות –18-19
*ללא ביבליוגרפיה