מחקר במסגרת קורס "התנסות במחקר" - אפקט סטרופ- ההשפעה השלילית של דיסלקציה על ביצוע מטלת סטרופ + ממנים עם הערות המנחה

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2012
מספר מילים 7790
מספר מקורות 6

תקציר העבודה

תקציר  העבודה במחקר זה בדקנו את השפעת הפרעת הדיסלקציה על זמן התגובה הנדרש להשלמת מבחן סטרופ אצל נבדקים דיסלקטים ביחס ללא דיסלקטים.
השערת המחקר הייתה שביצועי הנבדקים הדיסלקטים במטלת סטרופ יהיו טובים פחות ביחס לביצועיהם של הנבדקים שאינם לוקים בדיסלקציה, בשל תהליכי אוטומטיות קריאה לקויים.
גילינו עניין בקשר שבין דיסלקציה לאוטומטיות קריאה, ובמידת השפעת קשר זה על ביצועי הנבדקים הדיסלקטים ביחס ללא דיסלקטים במבחן סטרופ.
ההנחיות שניתנו לנבדקים הן – לתת שם לצבע המילה הכתובה בתנאי תואם (אדום) לתנאי לא תואם (אדום), כאשר ההנחיה היא לנקוב בשם צבע המילה על פני קריאת המילה עצמה הנבדקים מוינו לשתי קבוצות-  חברי קבוצה אחת הם דיסלקטים וחברי הקבוצה השניה אינם דיסלקטים, כאשר הנחת המחקר הייתה שזמני התגובה אצל דיסלקטים יהיו ארוכים יותר אצל הנבדקים הדיסלקטים ביחס ללא דיסלקטים,עקב ליקויים בתהליכים קוגנטיביים הנדרשים לביצוע מטלת המבחן. הנחת המחקר אוששה-אכן נמצא כי הלוקים בדיסלקציה הזדקקו ליותר זמן על מנת לבצע את מטלת סטרופ מהזמן שנדרש לקבוצת הנבדקים שאינם דיסלקטים.ממצאים אלו תומכים בממצאים מחקריים קודמים בדבר פערי זמן התגובה בין דיסלקטים ללא דיסלקטים בביצוע מבחן סטרופ.