סיקור אירועי וארגוני טרור באמצעי התקשורת

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 6208
מספר מקורות 18

תקציר העבודה

תוכן העניינים:
הקדמה                                                                                                         ע"מ
3 -4
סקירת ספרות והשערות מחקר                                                                             ע"מ 5
טרור ותקשורת : סקירת ספרות והשערות מחקר                                                   ע"מ 5-6
תיאוריה תקשורתית להסבר תופעת הטרור                                                              ע"מ 7
סקירה היסטורית :
תופעת ההתאבדות הטרוריסטית                                               ע"מ 7-8
תפישת הג'יהאד והאסתשהאד ( מות קדושים)                                                       ע"מ 8-9
"הכשר הלכתי"  לפיגועי התאבדות נגד אזרחים יהודים                                        ע"מ 9-10 תנועות באסלאם הרדיקלי ומשמעות הג'יהאד                                                    ע"מ
1 1-12
תנועת החמא"ס                                                                                                 ע"מ11
תנועת הג'יהאד האסלאמי                                                                              ע"מ
1 1-12
מבנה המחקר                                                                                                   ע"מ
1 3
                        השיטה: ניתוח תוכן                                                                                           ע"מ 13
ממצאים                                                                                                    ע"מ
1 4-17
דיון ומסקנות                                                                                              ע"מ 18-19
סיכום                                                                                                       ע"מ
2 0-21
ביבליוגרפיה                                                                                                   ע"מ 22
***לא כולל נספחים הקדמה :
1 968 הייתה השנה שפתחה עידן חדש של אי שקט חברתי ופוליטי בחברות מערביות .
לווין התקשורת הראשון החל לשדר תמונות מן העולם וגם בישראל החלו במשדרים בטלוויזיה .
האירוע הבולט ביותר המבטא את הקשר בין עידן הטרור החדש לבין אמצעי התקשורת החדשים הינו רצח הספורטאים הישראלים באולימפיאדת מינכן . ארגון טרור חוטף ורוצח 11 ספורטאים ישראלים לפני מצלמות הטלוויזיה ומבקש בכך להשיג הישג פוליטי. חטיפתם של בני ערובה והחזקתם בידי שוביהם, מגבירים את הדרמה. בני הערובה אינם היעד האמיתי.    הטרור הזה מכוון אל קהל הצופים, לא לקרבנות עצמם. טרור הוא תאטרון" (Jenkins, 1975: 4). אמצעי התקשורת יוצרים  טרור ? בסקירת הספרות נציג שאלה זו.  בשנים האחרונות נמצא הטרור הבינלאומי בעלייה מתמדת , וניתן למצוא אותו באזורים שונים בעולם. לוחמת טרור היא צורה של מלחמה , המכוונת להכריע את נפשו של האויב , את רצון הלחימה ואת רצון הקיום שלו . בכך מנסים טרוריסטים להשיג מטרות לאומיות ומדיניות – טריטוריאליות ואחרות , בלי שיהיה להם כוח צבאי של ממש .
מודעותם של ארגוני הטרור לשימוש באמצעי התקשורת ובמיוחד טלוויזיה ואינטרנט , והניצול המתוחכם של אמצעי התקשורת להשגת מטרותיהם  הוא מאפיין נוסף של הטרור בעשורים האחרונים . ארגוני טרור רבים החלו לתכנן את פעילויותיהם בהתאם לשיקולים תקשורתיים, להפעיל מערכות של דוברות ויחסי ציבור, להפיץ חומר רב לתקשורת, ובכלל זה קומוניקטים וקלטות וידאו, לנהל משא ומתן באמצעות התקשורת ואף לנהל מעקב אחרי הופעתם בתקשורת. הספרות הטרוריסטית החלה לכלול התייחסויות לתקשורת לא רק כאל אויב ויעד לפיגועים אלא ככלי רב חשיבות שיש לנצלו כדי להסביר, כדי להעצים את ההפחדה, כדי למשוך אוהדים ותמיכה.
מאפיין זה מוביל אותנו לברר את חלקם של אמצעי התקשורת ביצירת תופעת הטרור וקיומה . הכיסוי התקשורתי של אירועי טרור הינו חשוב , ומידת השפעתה של תופעה זו על החברה היא עצומה . הנושא נידון ונבחן מזוויות רבות שתרמו להבנת התופעה . יחד עם זאת חסרים לנו הסברים עמוקים יותר שיאפשרו גיבוש הצעות למיתון ההשפעות השליליות שיש לסיקור  התקשורתי תוך שמירה על הפונקציות החיוביות  שלו. בעבודה זו בכוונתי להתמקד ולבחון את ה"כיסוי" התקשורתי של פיגועי התאבדות שבוצעו על ידי ארגוני טרור אסלאמיים בישראל בין השנים 2005-
2 000 ,בעיתונות הישראלית , וכן תוך בחינת  אתרי אינטרנט שהקימו אותם ארגוני טרור ברשת  האינטרנט ובהם מתפרסמים  בין היתר רעיונותיהם, פעילותם  .
עבודה זו מתמקדת בתופעת טרור המתאבדים האסלאמיים , מכיוון שארגוני הטרור השונים הפכו את טרור המתאבדים ל"נשק אסטרטגי" בעימות התרבותי בין האסלאם הרדיקלי ליריביו , ובראשם התרבות המערבית ובכלל זה ישראל והציונות. העבודה תתמקד בשאלה  האם סיקור טרור המתאבדים באמצעי המדיה והטכנולוגיה מעודד המשך והגברת השימוש בנשק ההתאבדות ככלי בידי הטרוריסטים ?  הפרק הראשון בעבודה יעסוק בסקירת ספרות והשערות מחקר הנוגעות לנושא יחסי טרור ותקשורת באופן כללי , הגדרת המושגים  "טרור" , "ארגוני טרור " הפרק השני יעסוק בסקירה היסטורית של תופעת טרור המתאבדים בו  תיבחן סוגיית ההתאבדות באיסלאם , ותפיסת הג'יהאד והאסתשהאד. סקירת התנועות באסלאם הרדיקלי ויחסן לטרור כנגד אזרחים יהודים .
בנושא זה נבחנו  מספר שאלות :
איזה שימוש עושים ארגוני הטרור באינטרנט? מה ידוע לנו על היקפי החשיפה לאתרי ארגוני הטרור ? לאילו קהלים פונים אתרים אלה ? האם השימוש של ארגוני הטרור באינטרנט שונה מהשימוש באמצעי התקשורת ההמוניים ?  האם הארגונים משתמשים באינטרנט כדי לגייס קהלים לפעילות אקטיבית?
והשאלה החשובה ביותר:  האם לא ניתן בדרך כלשהי למנוע או להגביל את  גישתם של ארגוני הטרור לאינטרנט ?
מחקר זה העוסק בשאלת יחסי הגומלין בין אמצעי התקשורת לטרור מתמקד בפעילויות טרור שבוצעו בישראל ובוחן מתוך כלל סוגי הטרור את סוגיית ההתאבדות הטרוריסטית  שסוקרו במדיה .