פרוייקטים בשיטת PPP

תקציר העבודה

תוכן עניינים
פרקים עמודים מבוא
1 – 2
         א.         פרק ראשון – בין הציבורי לפרטי – הפרטה               1.1 הגדרה
3               1.2 אידיאולוגיית ההפרטה – המדינה הניאו-                     ליבראלית
3 -6
              1.3 תהליכי הפרטה בעולם
6 -7
              1.4 דוגמאות להפרטה בעולם 7-9
              1.5 טיעונים בעד ונגד הפרטה
1 0-12
              1.6 מודלים של הפרטה
1 2-16
              1.7 הפרטה בשלטון המקומי
1 6
         ב.         פרק שני – הפרטה – המקרה של ישראל               2.1 מדיניות ההפרטה בישראל
1 7-22
              2.2 הפרטה בשלטון המקומי
2 3
          ג.          פרק שלישי – מודל ההפרטה –  PPP – Public-private partnership                3.1 הגדרה
2 4
               3.2 ההבדל בין PPP לבין הפרטה
2 5
               3.3 שיטת ה – PPP – התפתחות בינלאומית
2 6-29
                3.4
מודלים שונים של PPP
3 0-31
               3.5 היקף שיטת  ה- PPP בעולם
3 2
               3.6
יתרונות וחסרונות של שיטת ה – PPP
3 3-37
               3.7  פרויקט תחבורה בשיטת PPP
3 8
בשנת 1979 הייתה בריטניה בעיצומו של מיתון כלכלי עמוק שלווה באינפלציה גבוהה ובאבטלה גבוהה. מרגרט תאצ'ר, שעלתה לשלטון ב – 1979, שינתה את פני בריטניה באמצעות מדיניות כלכלית קשוחה אשר בסיסה הקטנת מעורבות ממשלתית והפרטת תשתיות באמצעות שיתוף פעולה בין המגזר הציבורי לפרטי(לוי, 2006) – שיתוף פעולה שהניב תשתית כבישים, בתי חולים, בתי ספר ועוד. תאצ'ר סברה שכדי להוציא את המדינה מהמשבר יש צורך בצמצום המעורבות הממשלתית ובהגברת המעורבות הפרטית בכלכלה.
שיתוף הפעולה בין המגזר הפרטי לציבורי הניב במהלך כהונתה של תאצ'ר ולאחריה פרויקטי הפרטה בהיקף של 54 מיליארדי ליש"ט (לוי, 2006), הממומנים על ידי המגזר הפרטי ומהווים את קטר הצמיחה של המשק הבריטי. מזה עשור וחצי, תהליך ההפרטה עומד במרכזן של תכניות כלכליות בארצות רבות ברחבי העולם. בסוף שנות ה – 90, היקף ההפרטה העולמי עמד על 936.6 מילארד דולר (2001,OECD).  תהליך ההפרטה יכול ללבוש צורות שונות – החל ממכירה של נכסי מדינה, דרך רכישה של מניות בחברות ממשלתיות ועד לשיתוף פעולה עם המגזר הפרטי על ידי להעברת האחריות לאספקת שירות, תשתית או מוצר ציבורי לרבות הקמתו, רכישתו, מימונו, תפעולו ואחזקתו, כאשר שיתוף פעולה של המגזר הציבורי עם המגזר הפרטי נקרא Public Private Partnership או בקיצור PPP.
תהליך הפרטה זה לא פסח על המשק הישראלי והוא עומד על סדר יומן של ממשלות ישראל החל משנות השמונים.
בשנים האחרונות חל גידול ניכר בהיקף ההשקעות לפיתוח כאשר ההיקף הכספי של הפרויקטים בשיתוף המגזר הפרטי הנו כ-7 מיליארד דולר (משרד האוצר, 2010).
כאשר אנו בוחנים את הפירוט של הפרויקטים בשיתוף המגזר הפרטי בישראל, אנו למדים כי מתוך 7 מיליארד דולר החלוקה מתבצעת כדלקמן: תשתיות תחבורה – 6.3 מיליארד דולר; התפלת מים – 0.5
מיליארד דולר; בינוי – 0.2 מיליארד דולר. ההשקעה בתשתיות תחבורה אינה מקרית ומבוססת על ההבנה כי ההשקעה בתשתיות היא קטר הצמיחה של המשק, לא רק בשנות השקעה אלא גם בדורות הבאים (לוי, 2006). הפרטת תשתיות תחבורתיות נדונה ומיושמת בהרחבה בעולם, ופותחו שיטות שונות לשם כך, שאחת מהן היא שיטת ה – BOT שהינה נגזרת של תהליך ההפרטה בשיטת ה – PPP. שיטת ה – BOT Build, Operate, Transfer)) משמעותה היא שהמגזר הפרטי אחראי למימון, תכנון, בנייה והפעלה לתקופת זיכיון קצובה והעברת הפרויקט למגזר הציבורי בתום תקופת הזיכיון ללא תשלום. עבודה זו סוקרת את תהליכי ההפרטה העולמיים והמודלים השונים אשר מופיעים בתהליכים אלו ומפרטת את תהליך ההפרטה בישראל.