מבוא לסוציולוגיה

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 13
מקצוע
קורס
מילות מפתח
שנת הגשה 2012
מספר מילים 3201

תקציר העבודה

ממן 13
שאלה 1
קבוצה ראשונית – קבוצה משנית קבוצה ראשונית – קבוצת חברים אינטימית לא פורמלית שהיחסים בינהם הם יחסים אישיים, ללא מטרת השגה מוגדרת מראש. למרות שיש לעיתים קונפליקטים, חברי הקבוצה הראשונית מגלים בד"כ דאגה כנה אחד כלפי השני, משרים תחושה של בטחון  אחד כלפי השני ומעניקים זה לזה תמיכה כלכלית וסיוע.ישנו אף קשר של רגש ונאמנות. קבוצה זו הינה בעלת חשיבות רבה בתהליך החיברות ומעצבת את הזהות, עמדותינו והתנהגותינו. לדוגמא:
המשפחה, זוגיות.
קבוצה משנית – הינה קבוצה חברתית אימפרסונאלית וגדולה, שחבריה בעלי אינטרס משותף או עוסקים בפעולות משותפות. הקשר בין חברי הקבוצה מאופיין בד"כ בזיקה ריגשית חלשה ובהכרה שיטחית. לדוגמא:
סטודנטים לקורס מסויים מקום העבודה. ישנם קשרים רופפים.
עם זאת, זמן חולף עשוי להפוך קבוצה משנית לראשונית כפי שקורה לאנשים העובדים זה לצד זה במשך שנים רבות.
ההבדל בין שני צמד המושגים:
לחברי הקבוצה הראשונית יחסים אינטימיים וקרובים ללא אינטרס ו/או מטרה משותפת קבוצה לא פורמלית. ואילו לחברי קבוצה משנית אין קשרים אינטימיים, קשרים רופפים בעלי אינטרס משותף, קבוצה פורמלית.יפה קבוצת התייחסות – קבוצת השתייכות קבוצת השתייכות – קבוצות שהפרט משתייך אליהן ומהווה חבר פעיל בהן מתוך שנולד לתוך הקבוצה או מתוך חובה חברתית  כלשהי. כיתתו או משפחתו של הפרט מהוות דוגמא לקבוצה זו. קבוצת השתייכות מעצבות במידה מסויימת את התנהגותו של הפרט.
קבוצת התייחסות – זוהי קבוצה חברתית המשמשת נקודת מוצא השוואתית לגיבוש עמדות או לקבלת החלטות. קבוצת התייחסות יכולה להיות ראשונית או משנית. גם קבוצות ויחידות חברתיות שהיחיד לא משתייך אליהם משפיעות –