ניתוח הסכסוך של יוסף ואחיו בראייה של ניהול קונפליקטים בראי הגישור

מקצוע
מילות מפתח , , , , , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 16731
מספר מקורות 30

תקציר העבודה

תוכן העניינים
פתיחה
2
סיפור יוסף ואחיו
3
אפיון הדמויות בסיפור יוסף .
11
מוקדי הסכסוך והתפתחותם
13
המשתנה ההסטורי-אפלייתי של הסכסוך –…
משפטים חלומות יוסף כמשתנה הוירטואלי בסכסוך –..
המשתנים בניהול קונפליקט
20
2 4
המשתנה האידיאולוגי -…
המשתנה הפסיכולוגי —
המשפט המקובל טרם מעמד הר סיני לאור תאוריות להתפתחות הסכסוך..
סיפור יוסף-עיון ספרותי משווה –.
סיכום
29
3 2
3 8
4 4
4 7
רשימת מקורות ..
48
פתיחה סיפורו של יוסף דומה לאגדת ילדים קלאסית, שבה חלומו של הגיבור היתום מתגשם והוא נעשה משנה למלך. את הגיבור אנו מלווים בעלילה הדרמתית הנפרשת על פני מספר פרקים בספר בראשית. עיקרה, כבתסריט הוליוודי, התגברותו על רצף מכשולים וקשיים עד ל"סוף הטוב". העלילה סבוכה: בתחילה אחיו הקנאים מתנכלים לו והוא נזרק לבור ונמכר לזרים. הוא מוצא את עצמו משרת כעבד בביתו של השר המצרי פוטיפר, אבל עד מהרה הוא מצליח להרשים את אדונו ומתמנה לרב-המשרתים. אך יוסף מסתבך גם שם; כשהוא נחלץ מבין זרועותיה של אשת פוטיפר, הוא מואשם על לא עוול בכפו ומושלך לכלא. בהמשך ישנו טוויסט נוסף בעלילה ושוב "המזל" מאיר את פניו ליוסף. משנזדמן לו להפגין את כישוריו ולפתור חלומות לשרי המלך המצרי היושבים עימו בכלא, מגיעה שמועה על אודותיו מלפני פרעה, ומשנזקק פרעה לשירותיו, משוחרר יוסף מהכלא ומכאן דרכו להצלחה קצרה. 'ילד הפלא' זוכה סוף סוף לכבוד שציפה לו ולמעמד הפוליטי הרם שתמיד ראה את עצמו ראוי לו. יוסף מביא את מצריים לידי שגשוג כלכלי ואף מציל את משפחתו מהרעב שבכנען. זהו סיפור יוסף, ממעוף הציפור וכפי שהיה מוכר לנו טרם כתיבת מסמך זה.
בחלקים הבאים של המסמך נדון לגופו של הסכסוך בין יוסף ואחיו. קודם שנצלול למעמקי הסכסוך, נתייחס להגדרה המילונית למילה "סכסוך" לפי מילון אבן שושן:
1. ריב, דין ודברים, מחלוקת.
2 . ערבוב, סיבוך. יצויין כי ההגדרה למילה Conflict במילון האנגלי-אנגלי וובסטר תואמת את ההגדרה הראשונה של אבן שושן.
הפירוש הראשון הוא גם ההגדרה היותר מוכרת למילה סכסוך. במהלך המסמך נראה כי גם להגדרה השנייה יש מקום בסכסוך זה.
המטרה שהנחתה אותנו במסמך זה, היא הנסיון להגיע לרבדיו העמוקים של הסכסוך והסיבות להנצחתו, אם היו כאלה. בנוסף בחנו האם הסכסוך עבר טרנספורמציה לאורך ציר הזמן וכן את דרך קבלת ההחלטות של הדמויות המרכזיות בסיפור לאורך הסכסוך.   במסמך זה, נסקור תחילה את סיפור הסכסוך ברזולציה גבוהה על מנת להבין את הסכסוך, הגורמים המעורבים בו והסיבות להתרחשותו. בהמשך נדגים מספר משתנים אשר לדעתנו גרמו להזנת הסכסוך ולהנצחתו, תוך הסתייעות בפרשני התורה, ותאוריות מתחומי החברה והפסיכולוגיה. לקראת סוף המסמך נשווה בין סיפור יוסף במקרא לבין גרסאות כיסוי אחרות לסכסוך זה, תוך בחינת המשמעות של ההבדלים בין הגירסאות להתפתחות הסכסוך.
הערה: ההדגשות לאורך המסמך אינן במקור, אלא אם כן נאמר אחרת.
סיום "במקום שאליו אני הולך היו רבים כבר לפני-
איני רואה את צעדי,ומי יראה אותם מחר.
היה לי חבר, היה לי אח, הושט לי יד בעת צרה.
      אני אחיך אל תשכח, היה לי חבר, היה לי אח"         (יורם טהרלב) במסמך זה דנו בסכסוך תנכ"י קדום, על נגזרותיו השונות. אין לנו ספק כי חלקים רבים במסמך זה עשויים להיות רלוונטיים עבור סכסוך בן ימנו. כתבה שהופיעה ב- 17 אוק' 06
במוסף הכלכלי של עיתון מעריב, ממחישה זאת. כותרת הכתבה סיפרה כי "יואב חרל"פ מכר 32 יצירות אומנות ב- 10 מליון ליש"ט". מקריאת הכתבה עלה כי לפנינו מעין "סיפור יוסף מודרני". משפחת חרל"פ עוסקת עשרות שנים ביבוא מכוניות יוקרה באמצעות החברה שבשליטתה. אימו של יואב יזמה את כניסתו של בנה לחברה בגיל צעיר מאוד, מאחר וחששה שאחיו למחצה (מאב משותף) ישתלט על החברה. בתקופה הראשונה בעסק, שררה מתיחות בין האחים למחצה, אך בסופו של דבר הם פעלו בשיתוף פעולה.
השורות המעטות שהוקדשו בכתבה לתיאור הסכסוך והמתיחות במשפחה, מכילות הרבה יותר ממה שנראה לעין. במסמך זה הדגמנו כי הסכסוך מקפל בתוכו משתנים אישיים, תרבותיים וחברתיים, המשפיעים בכיוונים שונים ובעוצמות שונות על התפתחות הסכסוך ותוצאותיו. המטרה שהנחתה אותנו במסמך זה, היא הנסיון להגיע לרבדיו העמוקים של הסכסוך והסיבות להנצחתו. מפירוק הסכסוך לגורמים ובחינת המשתנים הרלוונטיים, למדנו על השפעתו הייחודית ותרומתו של כל משתנה ומשתנה למשוואת סכסוך. כך ניתן לראות כי המשתנה ההסטורי פעל בעוצמה גבוהה יותר על התפתחות הסכסוך והנצחתו מאשר משתנים פסיכולוגיים. ראינו כי המשתנים השונים בסכסוך יוסף ואחיו, מהווים מכפיל כח להתפתחות הסכסוך ולעיתים להנצחתו.
בנוסף ראינו כי הסכסוך עבר טרנספורמציה מסויימת לאורך ציר הזמן וכן ניתחנו את דרך קבלת ההחלטות של הדמויות המרכזיות בסיפור לאורך הסכסוך.  הגרסאות השונות לסכסוך יוסף ואחיו, כפי שעלו מהשוואה למקורות ספרותיים אחרים, הראו כי על אף שיש דמיון רב בין הסיפורים, ישנם משתני סכסוך שונים בכל גירסה, ובהתאם היה שוני בהתפתחות הסכסוך.   לדעתנו פירוק לגורמים של כל משתנה ומשתנה ובחינת השפעתו על הסכסוך, תסייע לנו בפענוח צמתי הקונפליקט הבאים. כאשר נבין את ה"תוכנה" של הסכסוך (דפוס הסכסוך), נוכל לטפל ביתר הצלחה ב'באגים' השונים העלולים לשבש אותה.
ביבליוגרפיה ספרי דת יהודיים ופרשניהם ספר בראשית בראשית רבה רמב"ן על התורה, בראשית, ירושלים (תשמ"ה) יהודה קיל, דעת מקרא על ספר בראשית, מוסד הרב קוק, ירושלים (2003) נחמה ליבוביץ, עיונים בספר בראשית, ירושלים (תשמ"ג) הרב חיים  בן עטר, אור החיים, הוצאת בלום, ירושלים (תשנ"א) שלמה אפרים מלונטשיץ, כלי יקר השלם על התורה, הוצאת חורב (ירושלים 1999) ר' יצחק עראמה, עקדת יצחק על ספר בראשית, ישראל (תשל"ד)  הרב יהודה צבי נפתלי ברלין, העמק דבר, הוצאת ועד הישיבות בארץ ישראל (תשכ"ז) הרב יוסף בכור שור, פירוש רבינו בכור שור על התורה, מוסד הרב קוק, ירושלים (תש"ן) הרב בחיי, רבנו בחיי על התורה, בראשית (כרך א'), מוסד הרב קוק – ירושלים, תשנ"ד ספרי דת מוסלמיים אורי רובין (תרגום), הקוראן, ההוצאה לאור של אונברסיטת ת"א (2005).
ספרות ישראלית יפה בר זכאי, הורים כמחנכים, ירושלים (1985) אלן מ' דרשוביץ, "צדק מבראשית", הוצאת מעריב (2003) משה ד., יוסף ואחיו, הוצאת הספר הטוב (ירושלים) אפרים צורף, יוסף משנה למלך במצרים, כרך ב', הוצאת בינאור, ירושלים תש"מ כתבי עת ומאמרים ישראליים אריה ארזי, קונפליקטים בפרשת יוסף ואחיו, המרכז ללימודי יסוד ביהדות (תשס"ג) יואל בן נון, "הפילוג והאחדות:כפל הטעות המרה והלם הגילוי, מפני מה לא שלח יוסף אל אביו", מגדים א' (תשמ"ו).
בת שבע גרסיאל, מחזור סיפורי יוסף במקרא ובקוראן: עיון ספרותי משווה, בית מקרא
1 49, החברה לחקר המקרא בישראל (1997).
ספרות זרה סיימור ו' רייט, קנאת אחים, ספרית פועלים (1987) אדל פייבר ואליין מייזליש, אחים ללא יריבות, הוצאת לייף סנטר (1999) תומאס מאן, יוסף ואחיו, ספרית פועלים (1959) R.
Fisher & W. Ury, Getting to yes: Negotiating agreement without giving in. (Boston 1981) M. Galanter, Why the ‘Haves’ Come Out Ahead: Speculation on Limits of Legal Change, 9 Law & Society Rev. 95 (1975) W. Sumner, Folkways: A Study of the Sociological Importance of Usages, Manners, Customs, Mores and Morals. Boston (1907) William Felstiner, Richard Abel and Austin Sarat, The Emergence and Transformation of Disputes:
Naming, Blaming, Claiming, משפטים Law & Society Rev. 362
(1980-1981).
Kenneth Thomas, Conflict and Conflict Management, Handbook of Industrial and Organizational Psychology p.889, Chigaco (1976) G.T. Savage, J.D. Blair, and R.J. Sorenson, “Consider Both Relationship and Substance When Negotiating Strategically”, Academy of Management Executive, (Vol. 3, 1989),  p. 37
A. Goetting, The developmental tasks of siblings over the life cycle, Journal of Marriage and the Family (1986) S. Minuchin, Families and family therapy, Harvard University Press (1976).
W. furman & D. Buhrmester, children’s perceptions of the qualities of sibling relationships, child development (1985).
O. Fiss, Against Settlement, 93
Yale L. J 1703 (1984) R. Giberson & W. Furman, The role of parents in sibling relationships (1992) V. Cicirelli, Sibling relationship over the life course, paper presented at the 49th annual meeting of the Gerontological Society of America (1994) G. Allan, Sibling solidarity, Journal of Marriage and family (1977) A. Freud & S. Dann, An Experiment in Group Upbringing, Psychoanalytical Study of the Child,6, p. 127 (1951) C. Stocker, R. Lanthier & W. Furman, Sibling relationship in early adulthood, Journal of family psychology (1997)