בעבודה זו, אנסה לברר האם ובאלו מקרים ניתן יהיה לומר שדעה פוליטית קיצונית של אדם המשתייך לארגון טרור יהודי או ערבי תקים את עילת המעצר על פי "חוק המעצרים המנהליים" ובתוך כך גם חוק "כליאת לוחמים בלתי חוקיים". אנסה להתייחס להבדלים, באם קיימים כאלו, ביחס

מקצוע
מילות מפתח , , , , , , ,
שנת הגשה 2012
מספר מילים 4383
מספר מקורות 50

תקציר העבודה

תוכן עניינים
נושא עמ' הקדמה —
3
מבוא –…
4-5
מעצר מנהלי …
4-6
חוק כליאת לוחמים בלתי חוקיים               רקע לחקיקה- שימוש בעצירים לבנונים כקלפי מיקוח -..
7-8
מהות החוק והביקורת -.
9-11
עיקרון השוויון בפני החוק שוויון כערך עליון במשפט בישראל …
12
פרקטיקה משפטית ביישום המעצרים
13-17
סיכום ומסקנות
18
ביבליוגרפיה –
19
הקדמה:
נושא העבודה נבחר מתוך חיבור וניסיון אישי, בתפקיד מ"פ ביחידה לוחמת, למורכבויות הטמונות במעצרים המבוצעים מידי לילה בשטחי עזה יהודה ושומרון. חייל ממוצע, המשתתף במעצרים אלו בדרך כלל אינו מודע להתחבטויות המשפטיות המורכבות העומדות ברקע פעילויות אלו אף שלעיתים קרובות הינן מוצדקות ולגיטימיות.
כחלק מהמאבק על 'דעת קהל העולמית', אותו ישראל מנהלת במשך שנים ארוכות, חשופה היא לביקורת חיצונית ופנימית כאחד. צידוק למעצרים אלו, במציאות הביטחונית המורכבת בה אנו חיים, מחויבת בהגבלות מפורטות הנלמדות ממערכת המשפט הבינלאומית ככלל וממערכת המשפט הישראלית בפרט.
אחת הטענות המושמעות בין ראשי המבקרים היא הפער הקיים בין השימוש של סנקציות כלפי ערבים לבין השימוש של סנקציות כלפי יהודים אשר ביצעו עבירה ביטחונית בעלת מאפיינים דומים.
בעבודה זו, אנסה לברר האם ובאלו מקרים ניתן יהיה לומר שדעה פוליטית קיצונית של אדם המשתייך לארגון טרור יהודי או ערבי תקים את עילת המעצר על פי "חוק המעצרים המנהליים" ובתוך כך גם חוק "כליאת לוחמים בלתי חוקיים". אנסה להתייחס להבדלים, באם קיימים כאלו, ביחס בית המשפט לעצורים ולארגוני טרור ערביים אל מול עצורים וארגוני טרור יהודיים.   בספטמבר
2 001 התפרסם דו"ח של מבקר המדינה המותח ביקורת על התייחסות הרשויות למקרי אלימות (בחלקם משתייכים לארגונים טרור יהודי) של יהודיים כלפי ערבים. מנתוני הדו"ח עולה כי ב- 75% מהמקרים בו נעצרו יהודיים בעבירות הקשורות להפרות סדר מכל סוג שהוא נסגרו מחוסר ראיות וחוסר עניין לציבור וכן הלאה. על רקע הנ"ל, אנסה לברר האם פער דומה קיים אף בהתייחסותה של הפסיקה במקרים בעלי מאפיינים דומים, אך לאום העצירים שונה.