סקירת מחקרים - אינפורמטיביות הדוחות הכספיים והשפעתם על מחירי מנייה בשוק ההון הישראלי

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2011
מספר מילים 6659
מספר מקורות 19

תקציר העבודה

תוכן עניינים
הקדמה –.3
מבוא 4
סקירה ספרותית 5
   ניתוח דוחות כספיים -.5
   תפקיד ניתוח הדוחות הכספיים בשוק הון יעיל ..5
   שוק הון יעיל ..6
   חקר אירועים .8
   מחקרים אמפיריים לועזיים –..10 שאלת המחקר .12
   השערות -.12
בסיס הנתונים ..12
ניתוח סטטיסטי ובדיקת השערות -..14
מסקנות –16
ביבליוגרפיה -17
נספחים –18
הקדמה:
עבודה זו עוסקת בהבנת מידת האינפורמטיביות של הדוחות הכספיים והשפעתם האמיתית על המשקיעים בשוק ההון הישראלי.
ניתוח הנושא יוצג ראשית בצורה איכותית , תוך הצגת סקירה ספרותית מקיפה הדנה במגמות ומאפיינים  רלוונטיים לדיון בשאלת המחקר , בנוסף לכך , יתלווה ניתוח אמפירי בפועל של שוק הוון הישראלי . אלו ביחד יתרמו להבנה טובה יותר של הקשר בין פרסום הדוחות הכספיים ובין התנועה החופפת בפעילות שוק ההון הישראלי.
בחינת עניין הקשר שבין דוחות כספיים להשפעה על תגובת שוק ההון הינה , אולי , הדוגמא הממשית החשובה ביותר שנוכל לקבל לסנכרון שבין עולם החשבונאות ועולם שוק ההון . שני תחומים אלו בבסיסם אינם דומים כלל , יחד עם זאת , ניתן לומר בבירור שהקשר כיום בין השניים הוא כמעט בלתי ניתן להפרדה – מחד , אנשי החשבונאות נוטים כיום להיחשף להמון אפשרויות בשוק ההון , מאידך , גם אנשים שמעולם לא למדו חשבונאות הופכים מיומנים גם בניתוח ובהבנת הדוחות הכספיים כחלק מפועלם בשוק ההון.
לשם עבודה זו , נאספו חומרים רבים ומגוונים הקשורים בשאלת המחקר.אינפורמציה זו מוקדה ומובאת כאן במספר מוקדים חשובים להבנת הנושא. בין היתר , נעסוק בדוחות הכספיים ותפקידם הבסיסי במערכת הכלכלית , הגדרת שוק ההון ומידת יעילותו , בחינת מתודולוגיית חקר אירועים המשמשת את המחקרים בנושא ועוד .
נקודת המוצא היא שהצגה של מחקרים נבחרים לאורך מספר שנים תשפוך אור על ניתוח הנושא ותביא לקבלת מסקנות איכותיות על התוכן האינפורמטיבי של הדוחות הכספיים והשפעתו על המשקיע הישראלי . הטיפול יעשה החל משנים עברו , שבהן סביבת שוק ההון עוד הייתה יחסית פרימיטיבית ועד לימים אלו של פרסום דוחות כספיים בסביבה דינמית ביותר , הכוללת בין היתר מעבר לתקינה בינלאומית חדשה עם כל המשתמע מכך . הניתוח האמפירי יעסוק בדוחות הכספיים של מגוון חברות הנסחרות בבורסה בישראל ונמצאות תחת מדד תל אביב 100 , כך לבסוף ניתן יהיה לקבל מסקנות בדבר משמעות אירוע פרסום הדוחות והקשר בפועל למחיר המנייה .
הנושא הנדון במסגרת עבודה זו חוסה תחת המטרייה הגדולה של נישת ההגנה למשקיע . רבים משקיעים זמן רב ומשאבים נרחבים על מנת למצוא את נוסחת הקסם לשמירה מרבית על ההגנה על המשקיע .
מתוך כך מוצגת התייחסות כללית לנישה זו גם ממחקרים לועזיים , אשר היו חפצים להבין את התרומה של נתונים פיננסיים ופרסומם לציבור כחלק מפעילות שוק ההון הבינלאומית .
ולפיכך , נוכל להשליך תוצאות אמפיריות מסוימות גם לשוק ההון הישראלי. בסיומה של עבודה זו יוצגו מספר מסקנות עיקריות העולות מניתוח האינפורמציה המקצועית שלוקטה , ומהניתוח האמפירי המתועד . בסופו של יום , ניתן לומר כי לדוחות הכספיים משקל רב בניתוח פעילות שוק ההון , וכי יש השפעה ישירה על מחיר מנייה בשוק ההון בישראל .
מבוא:
ההשקעה בשוק המניות לאורך זמן הוכיחה את עצמה במשך 100 שנים כעדיפה על פני כל אפיק השקעה אחר , ולכן בניית תיק השקעה נכון , מאוזן , שהסיכונים מחושבים ומדודים , צפוי גם בעתיד להניב תשואה עודפת על פני השקעות אחרות . העולם של היום , בעידן האינטרנט וערוצי המדיה הרבים , פותח בפני ה"משקיע הקטן" מידע בעל ערך רב ובלתי מוגבל  . בהשוואה למשקיע מלפני עשור , כשהמידע זרם קודם כל למקורבים , כלומר לאלה שכל עיסוקם הוא שוק ההון ונמצאים בתוך הביצה , כיום אין יתרון לאף אחד וכל המידע הרלוונטי מגיע בזמן אמת לכולם . כל מה שצריך לעשות הוא להיות פתוח על אחד מאתרי האינטרנט המובילים למידע כלכלי , בנוסף יכול כל אדם לקבל מידע על תנועות  בשוק ההון , בזמן אמת ,  באמצעות מכשירים סלולאריים מתקדמים .
עד לא מזמן , הבורסה נתפסה על ידי רבים כקזינו . ככל שמעגל המשקיעים בשוקי ההון בכלל ובבורסה בפרט הולך וגדל , כך נעלמת ההנחה שבורסה היא הימור . המשקיעים מבינים שככל שהם יתעמקו יותר , יקראו יותר מוספים כלכליים , הם יקבלו כלים רבים יותר אשר יתרמו להבנה ולקבלת החלטות השקעה נכונות .
אם כן , אין מחלוקת על כך שפרסום דוחות כספיים רלבנטי בהחלט למשקיעים בשוק ההון – אך נשאלת השאלה , האם במועד הפרסום יש למידע תוכן אינפורמטיבי ממשי הבא לידי ביטוי בתגובה של מחיר המנייה והיקף המסחר בה .