התבוללות בעם היהודי

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2010
מספר מילים 5186
מספר מקורות 8

תקציר העבודה

הפקולטה למדעי החברה המחלקה למדעי המדינה   מסגרת ומסלול הלימודים: לתואר שני – M.A, למוסמך במדעי המדינה – בממשל ומדיניות ציבורית {ללא תיזה}, בהתמחות במינהל כספי בשלטון המקומי.
נושא העבודה: התבוללות בעם היהודי סוג ומס' הקורס:
בחינת גמר –  71-893-39
תאריך הגשה: ניסן תש"ע / מרץ 2010 מגיש: תוכן עניינים
תיאור עמוד מבוא -.
פרק 1: רקע תיאורטי –…
4
תיאור בעיית ההתבוללות פרק 2: רקע אמפירי
11
השתלשות בעיית ההתבוללות בעם היהודי
2 .1
– גורמי הבעיה …
11
פרק 3: כיצד מדינת ישראל מתמודדת עם הבעיה? ..
14
התבוננות ביקורתית מנקודת מבט רב-תחומי פרק 4: סיכום ומסקנות —
17
ביבליוגרפיה –.
18
תקציר נישואי תערובת פירושם נישואין בין יהודי ולא יהודי שבהם אין אחד מבני הזוג נפרד מאמונתו הדתית. כך לדוגמא אם יהודי מתחתן עם גויה והופך נוצרי, אין אלו נישואי תערובת אלא המרת דת. כלומר שני בני הזוג ממשיכים לקיים את דתם ואינם רואים בשוני דתי שבינהם מעצור של ממש למשאלותיהם שהם רוצים למלא בחיי נישואיהם.
יש להבחין בהקשר זה בין נישואי תערובת לנישואי המרה שבהם אחד מבני הזוג מקבל את דתו של השני לפני הנישואים כדי להשרות אחדות דתית בחיי הזוג המשפחה.
נישואי תערובת הם המכריעים ביותר בחקר הזהות והקיום היהודי. זוהי בעייתם של כל מהמיעוטים. אם קבוצת המיעוט שואפת להתבוללות היא רואה בהם סיכוי ואם היא חרדה לקיומה היא רואה בהם סכנה- גם מבחינה קבוצתית וגם מבחינה פרטית. מבחינה קיבוצית שיעור גבוה של נישואי תערובת מאיים על המשכיות הקבוצה ומבחינה פרטית הן מאפיינים על המשכיות המשפחה ועל היכולת של בני המשפחה להזדהות זה עם זה.
מאז שהתגלו נתונים מדאיגים על עליה תלולה של נישואי תערובת ביהדות ארה"ב והחל משבר "המשכיות יהודית", הופיעו מודעות בעיתונות המזרזות את היהודים למצוא משמעות ביהדותם. במדינת ישראל, אנו עומדים כיום בפני תופעה חדשה. אזרחים ואזרחיות ישראלים אשר נולדו כיהודים יוצרים קשרי זוגיות ומשפחה עם אנשים שאינם יהודים על פי ההלכה.
עד השנים האחרונות, תופעת ההתבוללות, ובמיוחד נשואי תערובת, היתה מנת חלקן של קהילות יהודיות בתפוצות, קהילות אשר מהוות חברת מיעוט בתוך חברת רוב. אולם, בשנים האחרונות, עקב העלייה הגדולה מברית המועצות לשעבר, אשר הביאה עמה רבבות ומאות אלפי עולים אשר אינם יהודים על פי ההלכה, נישואין בין בן זוג לבת זוג לא יהודית ולהפך הפכו לדבר נפוץ במדינתנו. כמו כן, ישראלים רבים המטיילים סביב העולם, באירופה, במזרח הרחוק, בדרום אמריקה וכיו"ב, מכירים בני ובנות זוג ומבקשים להקים עמם את משפחתם וביתם.