ממשל ופוליטיקה במדינת ישראל

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 11
מקצוע
קורס
ציון 100
שנת הגשה 2012
מספר מילים 2028
מספר מקורות 5

תקציר העבודה

אשאלה
1 :
א.    מטרת המשטר הדמוקרטי-ליברלי היא הגנה ושמירה על זכויותיהן של הקבוצות השונות המרכיבות את החברה – לא נכון היגד זה הוא לא נכון, משום שמטרת הדמוקרטית הליברלית היא הגנה על זכויות היחיד, הפרט. זכויות האדם והאזרח בדמוקרטיה ליברלית מוגנות בחוקה (חוקי יסוד במקרה של מדינת ישראל), אסור לאף שלטון להפר זכויות אלה, כלומר, שזכויות הפרט והחירויות גוברות על הרוב שנבחר ושולט. הרוב שנבחר לא יכול לעשות כל מה שעולה בדעתו, משום שהתפיסה היא שהזכויות והחירויות של הפרט הן מקודשות ומוגנות ואסור לפגוע בהם.
הדמוקרטיה הליברלית דוגלת בפלורליזם והשתייכות היחיד לקבוצה בה הוא בוחר להשתייך, דוגלת במגוון דעות והשתייכות האדם לקבוצה בה הוא מרגיש צורך להשתייך ומכירה במתן האפשרות של קיום קבוצות שונות בעלי דעות ואינטרסים, אך לא נחשב כחוק נעלה כמו זכויות האדם והאזרח. בנוסף, אם קורה בדמוקרטיה ליברלית שבה כן יש פגיעה מצד שלטון הרוב בזכויות הפרט והן אינן מכובדות במידה הראויה או הנדרשת, אז תהיה התארגנות של קבוצות שידרשו את שינוי המצב ולמנוע את הפגיעה בזכויות הפרט. ב.
ממשל מוגבל הוא אחד מעקרונות היסוד של הדמוקרטיה הליברלית, ומטרתו להגן על הפרט וחירויותיו – נכון הרעיון בממשל מוגבל הוא לתחום את העוצמה שבידי השלטון כדי למנוע ממנו לפעול בדרך של עריצות ופגיעה בזכויות האדם והאזרח.
מבטא את התפיסה הדמוקרטית ליברלית אשר תופסת את מקומו של הפרט כערך עליון וחשוב. מטרתה של דמוקרטיה ליברלית היא להגן ככל הניתן על האנשים הנמצאים בגבולותיה. התפיסה של דמוקרטיה ליברלית היא שמעשיו של האדם באים לידי ביטוי בעיקר כשהוא מגיע לעמדת כוח ולכן, מוצאת לנכון הדמוקרטיה הליברלית שיש צורך להגביל את האדם בשלטון. דוגמא לכך ניתן לראות בדרכים השונות אותה סיגלה הדמוקרטיה הליברלית לעצמה כדי להגביל את האדם בשלטון כגון, עקרון הגבלת הרשויות- ע"י עיקרון זה נמנעת עריצות שלטונית ע"י קיום אופוזיציה, חקיקה, גוף מבקר וכו'. הדרך האחרונה היא עקרון החוקתיות- שעל פיו כולם שווים בפני החוק, גם השלטון. …