הגירת יהודי רוסיה, הבחירה באמריקה מול הבחירה בארץ ישראל,

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2012
מספר מילים 11753
מספר מקורות 17

תקציר העבודה

נושא העבודה:        לאן?
הבחירה בא"י לעומת הבחירה באמריקה                                    דיון השוואתי בין "ביל"ו" ל"עם עולם" במסגרת קורס:      יהודי רוסיה מוגש למנחה:         מגישה:                 תאריך הגשה:        מאי 2012
תקציר – סמינריוני אחת התמורות החשובות ומרחיקות הלכת בחיי היהודים מן השליש האחרון של המאה ה 19 ועד פרוץ מלחמת העולם הראשונה, הייתה תופעת ההגירה ממזרח אירופה למערבה, וכן לארצות אחרות מעבר לים, בראש וראשונה לארה"ב. בין השנים 1870-1924 היגרו לארה"ב כ 2.5 מיליון יהודים, כאשר באותה תקופה עלו לארץ ישראל כ 60,000 איש.
תהליך הגירה מורכב מגורמים כמו אנטישמיות, מצב כלכלי, דמוגרפי, טכנולוגי וכו', וכך גם ההגירה ממזרח אירופה הייתה תוצאה של גורמים כאלה. מהמחצית השנייה של המאה ה 19 עברו היהודים פרעות וזעזועים רבים כמו שיניים חברתיים, כלכליים ופוליטיים. המספר הרב של המהגרים הביא לפולמוס בחברה היהודית בסוגיית ההגירה, כאשר במוקד הדיון עמדה השאלה האם לחפש את הפיתרון לבעיה היהודית ביציאה מרוסיה, או שצריך לרכז את המאמצים במאבק לשוויון זכויות בתוך המדינה ובפריצת הגבולות של "תחום מושב" להתיישבות יהודית.
בין אלה שצידדו בהגירה, התנהל ויכוח לאן להגר.  תנועות ההתיישבות "בילו" (בית יעקב לכו ונלכה) ו"עם עולם" הן הנושא העיקרי בעבודתי זו.  שתיהן היו תנועות שהסכימו עם ההגירה ולשתיהן מקור רעיוני דומה, אך ביל"ו עלתה לארץ ישראל, "לעולם הישן" ואילו "עם עולם" היגרה לארה"ב, "לעולם החדש".  ביל"ו הייתה קבוצת צעירים שדגלה בשיבה לארץ ישראל כדי לבנות בה את הבית הלאומי לעם היהודי.  "עם עולם" האמינה שבארה"ב אפשר להקים מושבות חקלאיות באזור אחד, בתקווה שיעלה בידם ליצור ישות יהודית או אפילו מדינה בטריטוריה מוגדרת, וזאת כפיתרון לעם היהודי.  הדמיון בין התנועות בא לידי ביטוי בעובדה ששתיהן האמינו שהפיתרון לבעיה היהודית תהיה באמצעות החקלאות.  בנוסף, החברים בשתי הקבוצות ביקשו להיות לחלוצים ההולכים לפני המחנה שמטרתם להביא את המהגרים לחוף מבטחים, לארץ ישראל או לארה"ב, כל תנועה לפי השקפתה. בחלקה הראשון של עבודתי אסקור את מצב הקהילה היהודית ברוסיה בסוף המאה ה – 19, אתאר את מצבם החברתי והכלכלי , את הזרמים הרעיוניים שבלטו שם, את מאורעות "סופות בנגב" כגורם משמעותי להגירה, וכן את גורמי הדחיפה האחרים כמו מצב כלכלי, שינויים דמוגרפיים ושינויים טכנולוגיים.  אסקור את גורמי המשיכה לארץ ישראל ולארה"ב כדי להבין מדוע מספר המהגרים לישראל היה מועט.
במרכז עבודתי עומדת השאלה מהם קווי הדמיון והשוני בין תנועת "עם עולם" לבין תנועת "ביל"ו" במישור הרעיוני והמעשי? שאלה שתבוא לידי ביטוי בחלקה השני של העבודה. תוכן עניינים
1.   מבוא -…             2-3
2 .   פרק ראשון: הקהילה היהודית ברוסיה בסוף המאה ה – 19 -…      4-9
מצב חברתי וכלכלי –           4-5
זרמים רעיוניים: השכלה וסוציאליזם יהודי –        5-9
3 .   פרק שני: סופות בנגב והשפעתן על יהדות רוסיה במישור הפוליטי-רעיוני .      10-16
לאומיות …            12-13
הויכוח הציבורי על ההגירה, האם להגר ולאן         13-16
4 .   פרק שלישי: גורמי דחיפה וגורמי משיכה ..         17-21
גורמי דחיפה להגירה            17-19
גורמי משיכה לארה"ב              19
גורמי משיכה לארץ ישראל -…          20-21
5.   פרק רביעי: "ביל"ו" מול "עם עולם" – דיון השוואתי .       22-35
פרופיל חברתי ומצע רעיוני -…         22-
5 עשייה בשטח – מפעל ההתיישבות –..        26-29
היחס לביל"ו בארץ ישראל ולעם עולם באמריקה —      29-32
סייסלי איילנד מול ראשון לציון – השוואה –        32-34
הישגיהן של תנועות ההתיישבות ביל"ו ועם עולם —      34-35
6 .   סיכום ומסקנות -..            36-37
7.   ביבליוגרפיה –.               38