משפטים - דיני חוזים

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2012
מספר מילים 1427

תקציר העבודה

החומר הרלוונטי הוא כדלקמן:
; 1. חוק המתנה, תשכ"ח- 1968
; 30 לחוק השכירות והשאילה, תשל"א – 1971 – 2. סעיפים 26
;785 ( 3. ע"א 679/76 סלי נ' עזבון שפר, פ"ד לב ( 2
;57 ( 4. ע"א 495/80 ברקוביץ נ' קלימר, פ"ד לו ( 4
.797 ( 5. ע"א 350/96 וייסר נ' שביט, פ"ד נב ( 5
אירוע יובל, אוהד ספורט מושבע, החל לעבוד כמוכר בחנות למוצרי ספורט. יובל הקפיד לבצע את עבודתו על הצד הטוב ביותר, אולם השכר עבור עבודתו היה נמוך יחסית. לאחר שעבד במקום כמספר חודשים, ציין יובל בפני נחום, בעל החנות, את תסכולו מהשכר הנמוך וכי הוא שוקל לעזוב את עבודתו בשל כך. כשהגיע יובל לעבודתו בחלוף מספר ימים, נחום מסר לו מעטפה עם שני כרטיסים למשחק כדורגל חשוב של הקבוצה האהודה על יובל אשר נערך באותו שבוע. הדבר שימח מאוד את יובל וגרם לו להמשיך בעבודתו לעת עתה.
יובל צלצל לחברו הטוב אבי והזמין אותו ללכת איתו למשחק החשוב. כשאבי שאל את יובל כמה עולה הכרטיס, השיב יובל "מה זה משנה, קיבלתי את זה בחינם מהעבודה. אתה תזמין אותי לאירועים אחרים אם יצא לך".
בחלוף הזמן, יובל שם לב כי אחת למספר שבועות הגיעה עבורו מנחום מעטפה עם מספר זוגות כרטיסים למשחקים שיערכו בשבועות הקרובים. כששאל את נחום לפשר הדברים והאם מדובר בעניין קבוע, השיב לו נחום: "מה אתה שואל שאלות קיטבג? פשוט תמשיך לעמוד ביעדי המכירות והכל יהיה בסדר". יובל הזמין לכל אחד ממשחקים אלו את אבי, כפי שביצע בעבר. לאחר תום עונת המשחקים השנתית, אבי, אשר שקל לקנות כרטיס מנוי מוזל לעונת המשחקים הבאה, שלח ליובל הודעת טקסט בסלולרי שבה שאל האם ימשיך לקבל כרטיסים כבעבר גם לעונת המשחקים הבאה. יובל השיב בהודעת טקסט שהוא אינו רואה סיבה מדוע נוהג זה ישתנה בהמשך.
עם תחילת עונת המשחקים החדשה, המשיכו להגיע מעטפות הכרטיסים כאמור לעיל ויובל ואבי המשיכו ללכת יחדיו למשחקים כבעבר. אבי התייחס לקבלת הכרטיסים מיובל כנוהג קבוע, ואף נזף ביובל כאשר איחר להעביר לו את הכרטיס לאחד המשחקים. על כל פנים, אחותו של יובל אמרה ליובל שלדעתה אבי מנצל את יובל בכך שהוא מקבל ממנו את הכרטיסים היקרים באופן קבוע ללא תמורה כלשהי. עניין זה אכן הטריד את יובל, והוא הסביר זאת בפני אבי וביקש ממנו לשלם לו
5 % משווי הכרטיסים שנתן יובל לאבי בעבר ו- 50% משווי הכרטיסים שיתן יובל לאבי מכאן ואילך. אבי כעס מאוד על יובל ואמר לו שכך לא מתנהג חבר. אבי סירב להעביר ליובל את שווי הכרטיסים כאמור, ואמר לו שאם הוא היה יודע על כך מראש היה קונה כרטיסים בעצמו באופן מוזל.
כתוצאה מכך, יובל החליט להפסיק להזמין את אבי למשחקים. במקום זאת, יובל הציע לחברו אורי לקבל כרטיסים למשחקי הכדורגל, וזאת בתנאי שאורי יתן מדי פעם ליובל להשתמש ברכב המפואר שלו. אורי הסכים לכך, ויובל העביר לאורי מראש את הכרטיסים למשחקים בשבועות הקרובים.
לאחר מספר ימים, איחר יובל לעבודתו בשלוש שעות בשל תקלה חמורה ברכבו של אורי. נחום המתין ליובל בפתח החנות ואמר לו כי הוא מפוטר, וכי עליו להחזיר לנחום את כל הכרטיסים שניתנו ליובל מראש לשבועות הקרובים. יובל, שהיה מופתע מאוד מדבריו של נחום, שכן עמד ביעדי המכירות באופן משביע רצון, ביקש מאורי את הכרטיסים שנתן לו בחזרה. אורי סירב להחזיר ליובל את הכרטיסים וציין בפני יובל כי לא יוכל יותר להשתמש ברכב שלו.
1. מהן זכויותיו וטענותיו של כל צד ועל מה כל צד יבסס טענותיו?
2. הניחו כעת כי במקביל לכך שיובל הזמין את אבי לצפיה במשחקי כדורגל אבי הזמין את יובל לצפיה במשחקי כדורסל. האם תשובתכם תשתנה?
תשובות בהקשר למתן הכרטיסים – בהתאם לסע' 1(א) לחוק המתנה, מתנה הינה נכס שניתן ללא תמורה ולכאורה ממה שעולה מהכתוב, נחום נתן את הכרטיסים ליובל ללא דרישה לתמורה. יובל הסכים לקבל את המתנה כיון שלא דחה אותה והמשיך בעבודתו (סע' 3 לחוק המתנה). לכן ניתן להניח שמדובר במתנה, אולם לעיתים התמורה אינה ברורה וחד משמעית. למשל, במקרה-