תורת המשפטן - מחברת בחינה

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח ,
ציון 93
שנת הגשה 2012
מספר מילים 17828

תקציר העבודה

מבנה הקורס:
במבחן הסיום יהיו שאלות המבוססות על זיכרון ולא על הבנה. לכל תשובה מספר שורות שאסור לחרוג מהן. במבחן יהיו 20 שאלות:
10 פתוחות, יש 5 שורות שצריך למלא; 10 שאלות אמריקאיות, אסור למחוק שאלה בדף התשובות. ללמוד את המחברת ולקרוא את הספר "הפילוסופיה של המשפט", פרקים: ב-ד, יד, טו-יז. פרקים ג'-ד' מהותיים למבחן.
הקדמה בתורת המשפט ישנן 3 שאלות: מהו המשפט, למה יש משפט ומה קורה כשאין משפט.
המשפט מכווין התנהגות ולכן כולל בחובו את הנוהג (איך ינהגו), את הזכויות והחובות וכן את האכיפה העונשית. תפקיד המשפט §          לפי התלמוד – לחוק יש תפקיד חברתי, לעשות סדר, צדק, הגנה על החלש, הרתעה ושמירת השוויון והשלום. המשפט פועל להליך מהיר ויעיל שיוביל ליציבות, אך לא בהכרח תמיד יוביל לצדק. למשל, סיפור הגוזל: אילו היה מתנהל משפט עם ראיות ועדים, הצדק היה יוצא לאור. §          לפי ברק – החוק הוא פשרה לאומית. הכוונה – פשרה בין סיעות בכנסת המייצגות את הציבור. למשל, כאשר סיעה אחת קטנה מדי היא יוצרת קוהליציה עם סיעה קטנה אחרת כדי שיחד יהיה להן כוח להשפיע. זו פשרה לאומית. החוק שהכנסת מחוקקת מהווה את תוצאת הפשרה שהושגה בין הסיעות השונות, כאשר תפקיד ביהמ"ש הוא לוודא שהפשרה שהושגה בכנסת אינה פוגעת במהות הדמוקרטית של המדינה. למשל, פגיעה בחופש הביטוי כשמנגד יבדוק ביהמ"ש האם חופש הביטוי פוגע בהגנה האישית של האזרח (לשון הרע). מטרות המשפט – חתירה אל האמת, יציבות, עשיית צדק, הגנה על כבוד האדם.
חשיבות המשפט כמרכיב מרכזי בשמירה על האנושות והאנושיות קיבל בשנים האחרונות ביטוי עז בתהליך הגלובליזציה של המשפט, כאשר כעת רואים אותו שארחאי להתמדת הקיום האנושי הפיזי והרוחני, מתוך שמירה והגנה על כבוד האדם באשר הוא אדם. במדינת ישראל בה השסע החברתי הולך ומעמיק ישנה חשיבות מרכזית במישרה על הלכידות החברתית. ההליך המשפטי §          כתב התביעה יכיל את העובדות המייצרות את הזכות, ואת העילה המפרטת את הפרת הזכות שלי. אין צורך בהחלת סעיפי החוק. …