סמינר טרור בתקשורת

תקציר העבודה

מבוא
רשת האינטרנט הוקמה בארצות הברית בסוף שנות השישים במימון משרד ההגנה האמריקני על רקע המלחמה הקרה, אך באופן פרדוקסאלי, היא משמשת כיום את האויב הגדול ביותר של שירותי הביטחון המערביים מאז תום המלחמה הקרה – הטרור הבינלאומי.
בניגוד למטרה הראשונית של רשת האינטרנט, לשימוש במצבי מלחמה. כיום רשת האינטרנט זמינה לכולם כמעט בכל מקום בעולם, היא אין סופית בעלת קוד נגישות נמוך המאפשרת גם לחסרי השכלה להשתמש בו בקלות. עם זאת, רשת האינטרנט עדיין אינה זמינה למדינות העולם השלישי, מה שיוצר הרחבה של ההבדלים בין התרבויות השונות.
על אף התועלת שהביאה עימה רשת האינטרנט, רשת זו הפכה להיות מקום מאיים ומקום בו ניתן להשליט טרור. כך אנו רואים כיום מלחמה גם ברשת האינטרנט על ידי מתכנתים והאקרים אשר מטרתם היא לפרוץ לאתרי אינטרנט ולדלות ממנו מידע על האויב, לשבש את סדר יומו ואף להשרות תחושת חרדה ואימה. כך, המצאה זו שינתה את ארגוני הטרור בעולם אשר משתמשים ברשת זו על מנת לגייס ולהפעיל כוח אדם, שיתוף מידע, תכנון ותיאום, לוחמה פסיכולוגית, פרסום ותעמולה, חיפוש מידע, איסוף תרומות ואף עבודה משותפת  Conway, 2005)).
הנגישות הגבוהה לרשת האינטרנט, הקהל הרחב החשוף למידע שבו, וחוסר הפיקוח על התכנים המתפרסמים במהירות גדולה לכל רחבי העולם הפכו ליתרון בידי ארגוני הטרור.
כיום, מומחים משערים כי כמעט כל ארגוני הטרור משתמשים באינטרנט לביצוע פעילות שוטפות. ארגוני הטרור משתמשים בדינמיות של רשת זו על מנת להקים אתרים, לשנות את תוכנם ולהעלימם במהירות במקרה הצורך. במקרים רבים, תוכן האתר אינו משתנה על אף שכתובת האתר משתנה. ארגוני הטרור פונים לשלושה סוגי קהל עיקריים: קבוצות ויחידים התומכים ברעיונותיהם, הקהילה הבין לאומית שאותה הם מחפשים לשכנע והקהל אותו הם רוצים להפחיד. (Arquila et al 2001). הצורה המעשית של השימוש בטכנולוגיות תקשורת חדשות באה לידי ביטוי באמצעות ה"תקשורת האלטרנטיבית", אשר מופעלת על ידי בודדים וקבוצות על מנת שיוכלו לקבל במה לביטוי עצמי פנים ארגוני וחוץ ארגוני (נוסק 2001). מחקר זה עוסק באינטרנט וטרור: בדיקת האופן בו משתמש ארגון טרור בסוגי המדיה השונים על מנת להשיג את מטרותיו. לצורך הארת מאפייני השימוש באינטרנט, הוא ייבחן למול המדיום הטלוויזיוני. בעזרת סקירת ספרות נרחבת וניתוח מקרה בוחן של ארגון הטרור אל קאעידה, אענה על השאלה מה הקשר בין אופן השימוש במדיה לשם השגת מטרות ארגון טרור, לבין מאפייני המדיום (אינטרנט/טלוויזיה) דרכו מועברים מסרי הארגון?
המחקר מתבסס על הגישה הפונקציונאלית, המיוצגת בחקר התקשורת על ידי גישת "השימושים והסיפוקים" המדברת על אימוצן של טכנולוגיות חדשות על מנת לספק צרכים שאמצעי התקשורת הקיימים אינם מספקים. גישה זו משתקפת בגישת הטרור הפוליטי החברתי המדגישה את השימוש בטרור על מנת לעשות שינוי חברתי ופוליטי רצוי. בעבודה זו אשתמש בשיטת הניתוח האיכותני (באוואר וגאסקל, 2011) כאשר אסקור את הדרכים בהם ארגוני הטרור משתמשים ברשת האינטרנט באתריהם הרשמיים ובמדיום הטלוויזיוני על מנת להשיג את מטרותיהם והאינטרסים שלהם. בניתוח אתייחס למאפייני האינטרנט כנגד מאפייני המדיום הטלוויזיוני, יתרונותיהם וחסרונותיהם, וכיצד ארגוני הטרור מנצלים את האינטרנט והטלוויזיה על מנת להשיג את מטרותיהם. על מנת לעשות זאת אבחן את התכנים המערכתיים, על פי הקריטריונים של: המסגור, קטלוג של סוגי המסרים, זרימת המידע והעברת המסרים- כל זאת בהקשר לארגון אל קאעידה. לאחר הניתוח והצגת הממצאים אערוך דיון ולאחריו סיכום ומסקנות הכולל בתוכו את מגבלות המחקר כמו גם הצעות למחקר המשך.