הוראת נביאי ם אחרונים ע"פ הגישה האינטגרטיבית

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 9690
מספר מקורות 13

תקציר העבודה

הוראת נביאים אחרונים על פי הגישה האינטגרטיבית עבודה סמינריונית                                                  אייר תשס"ח מאי 2008
תוכן עניינים :
הקדמה .   3
1 . ירמיה, על מבנהו ותקופתו –    4
1 .2 ירמיה נביא -..    5
1 .3 ספר ירמיה הרכב ועריכה …    6
2 . על הוראתו של הספר —    7
2 .2  קווים עיקריים לניתוח מהותו של חומר הלימוד בנביאים אחרונים–    9
2 .3 דגשים  וסייגים בלימוד נביאים אחרונים –..     11
3 . הגישה האינטגרטיבית בהיבטיה השונים –…     13
3 .1.1
אינטגרציה  בכיתה הטרוגנית –.    13
3 .1.2 אינטגרציה במישור של תלמיד  —     משפטים
3 .1.3 אינטגרציה במישור של תוכן  –..     16
3 .2 שיקולים בבחירת פרקי הלימוד מתוך תכנית הלימודים –..     18
3 .2.1 נבואה שהוצרכה לדורות –     18
3 .2.2 הנביא ירמיה כדמות רבת אנפין —     19
3 .3 דרכים להוראה על פי השיטה האינטגרטיבית -…      20
3 .3.1 עקרון ההוראה הלא-אינדוקטיבית -.      20
3 .3.2  עקרון  ההתייחסות לתגובות התלמידים       22
3 .3.3  עקרון הדיפרנציאליות -..     23
4 . חקר עיוני של היחידה    24
4 .2 מבנה היחידה -…   
5
4 .3  משמעות היחידה .     26
4 .3.1 הרקע
לנבואה  –     26
4 .3.2 תשובה וזכות אבות –…     26
4 .3.3 ברית חדשה  -.     27
4 .4 ערכים חינוכיים …         28
5.  הצעות להוראה לפי הגישה האינטגרטיבית …     29
5.1 הקדמה -…                   29
5.2 שלבים במהלך ההוראה …                 30 5.3 תיאור מהלך ההוראה -..                 31
6 . כיווני התייחסות –.   34
6 .1 התייחסות למשמעות תוכן                    34
6 .2 תפישת מושגי יסוד -..                      35
7.  פעילויות למידה הצעות דיפרנציאליות –..       37
8 . סיכום ומסקנות –…       42
9. ביבליוגרפיה ..        43
הקדמה "לפני שלושה ארבעה דורות שהייתה התורה חביבה על ישראל וכל תפארתו של אדם היא התורה…" ש"י עגנון.
אם לפני שלושה או ארבעה דורות היינו, אולי שלא הייתה שום סיבה לכתוב את חיבורי זה, אולי במקום הייתי מחדש חידוש בפרשת השבוע  או כותב חיבור אחר על דבר קודש כזה או אחר . אך מה נענה, כי בירידת הדורות הפכה התורה בעוונותינו פחות ופחות חביבה על שונאיהם של ישראל, ומתיקותן של פרשיות וחביבותן של משניות ואורן של סוגיות דעך והיטשטש בדור הזה, ולא שאורן ממש דעך אלא שעיננו כהו מראות, וראייה שחנן לנו הקב"ה התלכלכה, ולשון שטעמה חוכמות שאין בהן ממש כבר  אינה יודעת מתיקות מהי.
ומה לפני שלושה וארבעה דורות חיזרה כל עיר וכל אב ואם אחר מלמד תינוקות, ועל כל מלמד כמה עשרות תינוקות היונקים תורה, ואילו בדור זה כמה וכמה מלמדי תינוקות יושבים ומחכים מי יבוא וילמד מהם, והוא שאמרו יותר משהעגל רוצה לינוק רוצה הפרה להניק, על כן עשו להם המלמדים תחבולות ודרכים נסתרות אל ליבו של התינוק .
אם בדור זה חי אני ועל לימוד וחיבוב התורה לתינוק של ישראל עלי לכתוב, אם אבוא לכתוב חידוש הרי שקידמוני דורות גדולי וענקי רוח בישראל וחידושים להם מיני ים, על כן אכתוב אני על אותן התחבולות שעשו להם המלמדים על מנת לחבב את התורה על ישראל, כי לא כלפני שלושה וארבעה דורות הוא דורנו.
בחיבור זה אעסוק באחת מדרכי הוראת התנ"ך והיא הגישה האינטגרטיבית תוך התעסקות בהוראת נביאים אחרונים בכלל והוראה בשיטה האינטגרטיבית בפרט. את היישום אביא על פרק מספר ירמיה, אך בתחילה אפתח בקצת רקע על ירמיה הנביא, הספר והתקופה .