יסודות החשיבה החברתית סיכום כל השיעורים

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2013
מספר מילים 9520

תקציר העבודה

יסודות חשיבה חברתית מבוא
אינבידואלי- האינבידואליות שלנו מושפעת מהסביבה בצורה לא מודעת מנורמות חברתיות המשפיעות כמעט על כל תחום בחיים. החברה מטילה סנקציות בכל מיני צורות.
סנקציה פורמאלית- מעוגנת בחוק וסנקציה בלתי פורמאלית של חרם וכו' מורס ופלקווס…
קונפורמיסט-אדם קונפורמי.
נושא ראשון הסוציולוגיה היא מדע ככל המדעים. שמחפשת לחקור את הסדר החברתי ואת הכללים שעומדים מאחורי הסדר ולנסח כללי ניבוי עתידיים בסיטואציות חברתיות דומות. סוציולוגיה היא מדע הסתברותי.
כוח הניבוי של הכללים והחוקים שמנוסחים הוא מוגבל כשתמיד יש סיכוי לטעות בניבוי של 5%.
בנסיבות חברתיות מסוימות ניתן לצפות ל-
הטלת הסנקציות בחברה הערבית על בגידת אישה הינו הרג על ידי האב או האח, וזאת מכיוון שאם הבעל היה מבצע זאת היה עליהם לנקום את דמה וההרג לא היה פוסק.
סיפור מהתנ"ך על כך שאביהן מת והירושה לא מגיעה להן.. הבנות ביקשו כדי שהשם שלו לא ייכחד מבית ישראל. השם מציין שיוך וטריטוריה. התנאי שנתנו להן הוא להתחתן עם מישהו מהשבט.
בתרבות יש דברים פונקציונאליים.
סטיקרים יום שלישי 19/10/10 סוציולוגיה -חקר החברה אריסטו טען שהאדם הוא יצור חברתי מטבעו. החשיבה המדעית הייתה נעצרת אם היינו מקבלים את הטענה שלו.
הובס אמר אדם לאדם זאב. הוא לא ידע שזאב היא חיה חברותית שחיה בלהקות.
כיצד זה קורה? תחום זה על רקע מדעי מתפתח על רקע של שני מהפכות גדולות מאוד (הצרפתית והתעשייתית) המהפכה הצרפתית מהפכה חברתית שהפכה שמשנה את הסדר החברתי באותם ימים סדר חברתי אבסולוטי. סיסמת המהפכה הייתה חירות, שיוויון, חירות.
חירות-חופש המחשבה, אדם תבונתי, החושב.
שיויוון- בני האדם נולדים שווים ועל החברה לדאוג לכך שגם בהמשך חייהם השיוון יתקיים אחווה- היחסים החברתיים בין בני אדם כאשר ישלנו רמה גבוהה של אחווה מדבר על סולידריות חברתית גבוהה. מה שאומר שאנחנו יכולים לקיים סדר חברתי שיאפשר שוויון וחירות.
בצרפת של אותם ימים שינה קבוצה יחסית גדולה של אנשי רוח והשכלה שמועשים בסדר החברתי ומתחילים להפיץ את רעיונותיהם שמופצים במקביל לתנועת ההשכלה שמתחילה לפרוח באירופה של אותם הימים.
הרקע לפריחה הזו היא חשיבה ש ל אנשי רוח חלקם אריסטוקרטים שמועשים בסדר הישן שהוא אבסולוטי שמונע את חירותה מחשבה ולא מאשר שיוויון וכשאין לנו את שני המרכיבים הללו סביר להניח שגם המרכיב הזה יהיה חסר.
למהפכה יש רקע
מיידי (פוליטי) מעבר לרקע האידיאולוגי. צרפת היא מדינה בעלת בעיות כלכליות קשות עם נטל ניסוי מאוד גבוהה. החלוקה של התושבים בצרפת מחולקת ל:
אצולה, כמורה, וכל השאר כ
5 מליון בני אדם הם פועלים פשוטים. אין אמצעי תקשורת ומי שיודע קרוא וכתוב הם רק האצולה והכמורה ככה שכל הידע נמצא בידיים שלהם והם שולטים על שאר האנשים.
רוב האנשים גרים באזורים כפריים רחוקים מן המרכז.
השלטון לא מפעיל שום שסתום כדי להפיג לחצים-סיר לחץ. רקע אידיאולוגי כלכלי ופוליטי מאפשרים התפרצות של האוכלוסייה כנגד ההסדר הישן. הרעיון הוא להעמיד את האדם במרכז.
המהפכה התעשייתית באנגליה המהפכה משנה את החשיבה והסדר החברתי. אנגליה של אותם ימים חווה שינוי דמוגרפי מאוד משמעותי, עלייה בילודה האוכלוסייה גדלה וצריך לדאוג לה. הגידול באוכלוסייה מצריך הירתמות לפיתוחים שיאפשרו מזון ודיור שיספיק לכולם. כחלק מהחשיבה למציאת פתרונות אנשים מנסים להמציא דברים. בני אדם …