מבוא לתקשורת א תיאוריות ומודלים- סיכום כל השיעורים

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2010
מספר מילים 12846

תקציר העבודה

מבוא לחקר התקשורת א' –תאוריות ומודלים מבוא
ניתן להסתכל על התקשורת והשפעתה מכמה זוויות:
א.      נקודת תצפיתו של הצרכן- מי שנחשף לתקשורת [מביע דעה].
ב.       נקודת תצפיתו של איש מקצוע/מקצוען- עיתונאי, איש יחסי ציבור, דובר, מפיק של סדרת TV  וכו'.ביקורת מקצועית. אלו שנבחרו לכך.
ג.        נקודת תצפית אינטלקטואלית- נקודה שבוחנת את התופעות בהקשר היותר רחב שלהן, הפילוסופי והאידיאולוגי. בד"כ יש אנשים שהחברה מגדירה אותם כאנשים שיכולים לתת דעה. (אלה שאומרים מה צריך להיות, מה נכון ומה ראוי ורצוי שתעשה מעמדה מוסרית וערכית ולא מאינטרס כלשהו). כמו רב או סופרים ואומנים [א.ב. יהושע הרב עבדיה].
ד.       נקודת תצפית של החוקר- החוקר שואל למה ומנסה להבין את התופעה ולא לשפוט אותה.
החוקר הוא לא בהכרח אינטלקטואל או צרכן ומקצוען. דבר ראשון שעליו לעשות הוא להגדיר את התופעה [אם כל אחד יגדיר את התופעה אחרת לא יהיה אפשר לחקור] מנסח תיאוריה ובודק אותה ומחליט אם המציאות מוסברת ע"י התיאוריה או שיש לנסות שוב או להביא תיאוריה חדשה.
חקר השפעת התקשורת נצפה סרט- מהרדיו של וודי אלן. מראים ששודר ברדיו שנחתו אנשי מאדים. קרה אירוע בחקר התקשורת ששידרו ברדיו 1938 בארה"ב הורסון וולס שחקן ובמאי הכין תסקיט רדיו (עומדים ליד הרמקולים ועושים מחזה עם קולות –שמיעת מחזה.) שהיה עיבוד של ספר שנקרא מלחמת העולמות שנכתב בשנות ה30 במסגרת סדרות של מדע בדיוני.
פתחו את השידור כמעין מהדורת חדשות שהוכרז מצב חירום ואז נתנו דיווחים מהאולפן בדימוי שזה ממקומות שונים ודיווחים אמיתיים. בחלק מהמקומות אנשים נכנסו לפאניקה והחלו לברוח מהבתים. זה מדגים לנו את הכוח וההשפעה של הרדיו. [התעמולה הנאצית- היה חשש שהרדיו והמדיה גרמו לתעמולה הנאצית והיה חשש שזה יגיע גם לארה"ב ויקרה שם.] לאחר המקרה סוציולוגים ופסיכולוגים התגייסו לחקור על התקשורת והשפעתה ואיך אפשר למנוע או לחזק השפעות ומה זו התופעה הזו כתופעה מדעית. אינטרדיסציפלינרי- תחום מחקר בתקשורת. מהי תקשורת?
תקשורת (communication)- מהמילה הלטינית comunis לשתף. שיתוף קבוצה חברתית במשהו- מסר.
המודל הבסיסי של תקשורת- מוען-מסר-נמען. תקשורת שיש בה לפחות 2 בני אדם.
הוא לא בהכרח תקשורת בהקשר החברתי למשל במחשבים שזה דרך מחשב. יש כל מיני סוגי תקשורת :
תקשורת בין אישית- אחד מול השני.
תקשורת בין אישית מתווכת- מחשב, טלפון.
תקשורת המונים- טלוויזיה אינטרנט וכו' MASS.
יום שני 18/10/10 מבוא לחקר תקשורת המונים (mass society) סרט-  צ'רלי מודרן טיימס. הקטע של המפעל עד הכניסה למרפאה.
התיאוריה של חברת ההמונים הטענה של הסוציולוגים היא שהחברה בתחילת המאה ה-20 השתנתה כתוצאה מכמה תהליכים שהחברה עברה, מחברה מסורתית לחברת המונים לפי הגדרתם.
חברת המונים- הפרט היחיד הבודד בחברה, הופך להיות חלקיק בודד בתוך החברה הזאת והוא מנותק מכל הקשרים וההקשרים שבהם הוא חי בחברה המסורתית. איך נוצרה חברת ההמונים?
1.      תיעוש- מחקלאות לתעשייה. השפיע על החברה כי כדי לענות לצרכי התעשייה היה צריך הרבה פועלים, ולכן היה צריך …