מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 13
מקצוע
מילות מפתח
ציון 97
שנת הגשה 2012
מספר מילים 1178

תקציר העבודה

תקציר ממן 13 באנתרופולוגיה אחת מן הגישות התיאורטיות המרכזיות באנתרופולוגיה,המסבירה שינויי תרבות,היא גישת האבולוציה של התרבות,גישה זו כוללת 5
השערות.לפי חברות שונות ניתן לדחות השערות אלה.
*כל תרבויות העולם משתנות ברגע שהן נחשפות לדגמים מערביים:
*במקרה של שינוי תרבויות העולם משתנות על רצף חד קווי,בעל שלבים קבועים,ובכיוון אחד:מן השלב הפשוט ביותר אל המורכב ביותר.
ה"ציוויליזציה"(התרבות המערבית)הגיעה לרמת ההסתגלות הגבוהה ביותר.
שאלה מ'ס 2: סעיף א':
האנתרופולוג,סטיוארד פיתח גישה שכונתה אקולוגיה תרבותית.גישה מטריאליסטית זו דנה בפעולת הגומלין בין תרבויות מסוימות לסביבותיהן. סטיוארד סבר כי התפתחויות מסוימות בציביליזציות העירוניות של העולם הישן חלו במקביל. הוא זיהה את הגורמים הקבועים וגזר מהם את חוקי ההתפתחות התרבותית(הבילנד,1999). סטיוארד מייחד לסביבה מקום מרכזי בתיאוריה שלו ורואה בטכנולוגיה ובכלכלה שכל חברה מפתחת מרחב של מנגנוני הסתגלות לשני גורמים,האחד הוא גוף האדם וצרכיו,השני היא הסביבה. סעיף ב':
נורית בירד-דוד חקרה שלוש חברות בניהן,בני הניאקה,ציידים ומלקטים,עובדים  לעיתים בעבור אנשים אחרים ומוכרים את מוצרי היער.לעיתים גם עוסקים בעיבוד קרקע ובגידול משק החי.בעיני הניאקה היער הוא כמו הורה,המספק מזון לילדיו,הם מאמינים שהאבות והאמהות הגדולים רוחות אבותיהם הקדמונים)שומרים עליהם ודואגים לצרכיהם. רוחות אלה מטילות עונשים לבן ניאקה שלא מתנהג כראוי,אך לא מוענת מימנו מזון.
שאלה מ'ס 3: סעיף א':
לפי הגישה הסטרוקטורליסטית החשיבה האנושית בנויה מזוגות של ניגודים ומהכלאות בין הניגודים.כמו למשל, החזיר הוא בהמה טמאה כמו בהמות אחרות,אמנם החזיר סמל למשהו שאינו יהודי,לפי הסברו של הרמב"ם החזיר הינו חיה מלוכלכת האוכלת לכלוך,בניגוד להסבר מטריאליסטי זה מרי דאגלס טוענת,שהחזיר מגלם בתעודתם של היהודים הכלאה של טומאה וטוהר,החזיר דומה לבהמה טהורה בהיותו מפריס פרסה ושונה מימנה בכך שאינו מעלה גרה.