בקורס מוסר ועסקים שמספרו 10523

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 15
מקצוע
קורס
מילות מפתח , , , , , ,
שנת הגשה 2013
מספר מילים 2125

תקציר העבודה

מטלת מנחה (ממ"ן) משפטים הקורס: 10523 – מוסר ועסקים מספר השאלות: 4 משקל המטלה: 4 נקודות סמסטר: א 2013 מועד אחרון להגשה: 11.1.2013
קיימות שתי חלופות להגשת מטלות:
שליחת מטלות באמצעות מערכת המטלות המקוונת באתר הבית של הקורס  שליחת מטלות באמצעות הדואר או הגשה ישירה למנחה במפגשי ההנחיה  הסבר מפורט ב"נוהל הגשת מטלות מנחה" חומר הלימוד למטלה: יחידות 10 עד 12 במדריך הלמידה:
מוסר בארגון: אחריות חברתית תאגידית וקוד אתי.  מודלים של ממשל תאגידי.  גישות מחקריות במוסר ועסקים.  חומר הלימוד שנלמד עד כה בפרקים הקודמים. 
2 5 נקודות) ) שאלה 1
. קראו בשנית את הקטע שבשאלה _ במטלה 12
האם הקוד האתי שהציע היועץ הינו קוד אותנטי או קוד ניהולי? נמקו את תשובתכם תוך יישום שלושת העקרונות להבחנה בין קוד ניהולי לקוד אותנטי: מהימנות, רלבנטיות והסכמה.

5 נקודות) ) שאלה 2
יש הטוענים כי מבנה הבעלות המורכב של התאגיד המודרני מערער את הגיון הטענה שהאחריות הבלעדית של המנהל היא להגדיל את רווחי בעלי המניות. דונו בטענה זו לאור חומר הלימוד בקורס.

5 נקודות) ) שאלה 3
קראו את הקטע הבא וענו על השאלה שאחריו.
מנהלי חברת תעופה מקומית מעוניינים להרחיב את פעילות החברה ולהציע לתיירים ישראליים טיסות שכר ונופשונים באינדונזיה. המשא ומתן עם גורמי הממשל באינדונזיה, לקבלת אישור הפעלת קו התעופה, נמצא בשלבים מתקדמים. ערב חתימת ההסכם התעוררה בעיה שגורמי הממשל באינדונזיה לא העלו קודם לכן. האינדונזים מתנים את קבלת האישור בכך שחברת התעופה תתחייב לא להעסיק נשים בקו התעופה לאינדונזיה. האיסור חל הן על העסקת נשים ישראליות והן על העסקת נשים אינדונזיות. לטענתם, אינדונזיה היא מדינה מוסלמית. לפיכך, נשים לא תוכלנה לשרת גברים.
מנהלי החברה מתלבטים בשאלה האם ראוי להסכים לתנאי שהציבו האינדונזים ולחתום על ההסכם? דונו בשאלה זו לאור לחומר הלימוד בקורס. התייחסו בתשובתכם, בין היתר, לגישה הריאליסטית, הגישה הקוסמופוליטית והגישה הדיפרנציאלית.

5 נקודות) ) שאלה 4
חברת מחשבים גדולה חתמה על הסכם להזמנת 200 מעבדים חדשים עם חברת ביטוח גדולה המעסיקה מאות עובדים. בהסכם התחייבה חברת המחשבים לעמוד במועד אספקה של חודשיים.
בהסכם צוין כי אי עמידה במועד האספקה יהווה עילה להפרת הסכם וביטול העסקה.
חברת המחשבים לא הצליחה לעמוד בהתחייבותה למועד האספקה ובאפשרותה לספק עד התאריך שנקבע בהסכם משפטים0 מעבדים בלבד. אחד מעובדי מחלקת המכירות בחברה מציע לספק את יתרת המעבדים מתוך מלאי של מעבדים פגומים, הנמצא במחסני החברה על מנת לעמוד במכסת ההזמנה ולהימנע מביטול העסקה. לטענתו, יש לתת עדיפות לעמידה בהזמנות על חשבון איכות המוצר. בהמשך ניתן יהיה לקבל את המעבדים הפגומים חזרה ולשלוח במקומם מעבדים תקינים. מנהלי החברה מתלבטים מה לעשות?
נתחו את הבעיה המוסרית שבפניה ניצבים מנהלי החברה, על-פי גישת בעלי-העניין.
התייחסו בתשובתכם לשלוש הרמות לניתוח תאוריית בעלי-העניין: הרמה האמפירית, הרמה האינסטרומנטלית והרבה הנורמטיבית.
ממ"ן 15 בקורס מוסר ועסקים שמספרו 10523
קוד אתי אותנטי הנו דרך חשיבה מוסרית, ביטוי נאמן לזהות המוסרית של הארגון לאנשיו ולדרך פעולתם. לעומת זאת, קוד אתי ניהולי משמש ככלי לאסטרטגיה עסקית במסגרתו באה לידי ביטוי הלוגיקה של תחליפי מוסר. קוד אתי אותנטי מבוסס על שלושה עקרונות יסוד – מהימנות, רלוונטיות והסכמה. ניתן להבחין בין קוד אתי לקוד ניהולי באמצעות עיגון הקריטריונים הללו בתהליך מדידה המזהה נקודות עוגן וחולשה בקוד האתי. בהתאם לכך, הקוד האתי המאפיין את קטע המוצג במסגרת ממן 12 הנו ביטוי לקוד אתי ניהולי, מאחר ומלכתחילה, הומלץ לכתוב וליישם אותו כאסטרטגיה עסקית, כאמצעי להתמודדות עם משבר שנוצר כתוצאה ממעשים שאינם אתיים בחברת הנעלים. עקרון המהימנות בא לידי ביטוי באמצעות חמשת מדדי המהימנות –  א. תוקף מחייב – במסגרת ההמלצות נכתב, כי יש לציין סייג לקוד האתי בהערת השוליים, לפיו הקוד אינו מקנה זכויות משפטיות, …