יחב"ל

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 12
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2013
מספר מילים 1295
מספר מקורות 3

תקציר העבודה

ממ"ן 12
שאלה 1
הגורמים העיקריים המשפיעים על המדינות בקביעת התנהגותן במדיניות-החוץ: –          מיקום גאוגרפי – מיקומה של מדינה והמבנה הפיסי של שיטחה , אקלים והמרחק בין מדינות (גודל טריטוריה ואוכלוסייה) אופן התנהגותן של מדינות כלפי אחרות הוא תולדה של מס' המדינות הגובלות בהן וקיומם או אי-קיומם של מחסומים טבעיים  – כמו הרים ואוקיינוסים המגינים עליהן.
–          יכולות צבאיות – גודל כוחות הביטחון , מגוון כלי נשק , תקציב ביטחון , ככל שיש יותר מכל אלו כך עדיף יותר. העדיפות היא גם למדינה שמייצרת את הנשק בעצמה מאשר מדינה שתלויה במדינה אחרת באספקת הנשק, מדינה תלויה נחשבת לחלשה כיוון שאותה מדינה שמספקת את הנשק יכולה להתנות לה תנאים בעבור אספקת הנשק כגון:
הצבעה עבור אותה מדינה באו"ם לטובת הנשק וכדומה.
–          מאפיינים כלכליים – רמת ההתפתחות הכלכלית והתעשייתית של מדינה משפיעה על יעדי מדיניות החוץ שהיא יכולה לחתור אליהם. ככל שמדינה מפותחת יותר מן הבחינה הכלכלית, כך גדלים סיכוייה למלא תפקיד פעיל בכלכלה הפוליטית העולמית –          סוג משטר-הבדלים בין משטר דמוקרטי שבו דעת האזרח חשובה וקולו משפיע , לבין משטר שאינו דמוקרטי והשלטון הוא זה שקובע בלבד. דעותיו של הציבור והעדפותיו עשויות להיות חשובות ולכן הבדלים הנוגעים לשאלה מי רשאים להשתתף ובאיזו מידה הם מנצלים את זכותם לעשות כן חשובה –          אוכלוסייה- סעיף זה דן לא רק בכמות האוכלוסייה ,אלא גם באחוז האוכלוסייה האפקטיבית, כלומר האוכלוסייה הנמצאת בין הגילאים 65-18 …