סיכום הקורס פסיכולוגיה חברתית

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
קורס
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2011
מספר מילים 20712

תקציר העבודה

סיכום הקורס "פסיכולוגיה חברתית" של האוניברסיטה הפתוחה להלן התחלת הסיכום של יחידה 2. יחידה 2- קוגניציה חברתית
2 .2 עיבוד מידע חברתי- קטגוריות וסכימות חברתיות- קטגוריה- קבוצת פריטים המסווגים יחד לפי מכנה משותף (יהודים, עצלנים). קטגוריזציה- חלוקת העולם לקטגוריות (כשאני רואה רופא אני משייך אותו לקטגוריית הרופאים). יש קטגוריות שהקשר בין הפרטים הוא דמיון משפחתי (פרט א' דומה לפרט ב' במאפיין אחד, ופרט ב' דומה לפרט ג' במאפיין אחר). לדוגמה טיפוסית יש מאפיינים רבים המשותפים לה ולעוד חברים רבים בקטגוריה, לעומת דוגמה שאינה טיפוסית שיש לה מעט מאפיינים כאלה. דוגמה טיפוסית תזוהה מהר יותר וביתר ביטחון שהיא אכן שייכת לקטגוריה. הפריט שכל המאפיינים שלו שייכים גם לשאר פריטי הקבוצה נקרא אבטיפוס.  סכימות- מכלול של ידע שיש למישהו לגבי אובייקט כלשהו. תסריט- סכימה על מסיבת יום הולדת כוללת את הידע עליה, הציפיות שלי מהאירוע, ניבוי של מה שיקרה שם. סכימות אישיות- מארגנות ידע על אנשים אחרים. סכמות על העצמי. סטריאוטיפים- סכימות על קבוצה חברתית, הנוגעות למאפיינים, לתכונות אישיות ולעמדותיה ('היהודים הם…'. זה קשור לקטגוריזציה). סכימות וקטגוריות עוזרות לנו לנבא התרחשויות (על פי הבנתי שעובד חנות אמור לעזור לי- אפנה אליו לעזרה) וקובעות את הציפיות שלנו (לפני כניסה לקניון אני יודע שמאבטח יפתח לי את התיק). כאשר אני רואה אדם שמבקש כסף ברחוב- אני מטמיע אותו בקטגוריית 'מקבצי נדבות' (-הטמעה), כאשר הסכמה 'טבח' כללה רק גברים, ואני רואה טבחית- הסכימה משתנית (נוצרת התאמה). היסק חברתי- גיבוש התרשמות- כאשר מתארים לי אדם באמצעות מספר תכונות- איך הם מצטרפים להתרשמות מגובשת אחת? אפקט הראשונות- לתכונות המתוארות תחילה משקל רב יותר ביצירת הרושם הכללי (אמרו את אותן תכונות ל2 קבוצות, אך בסדר שונה- ההתרשמות הייתה שונה). אפקט ההילה- תכונה אחת מאפילה על השאר ומשפיעה על יצירת הרושם (2 הקבוצות קיבלו אותה רשימה, אך פרט אחד היה שונה- חם/קר, הוא השפיע על כל ההתרשמות), התכונה הזו משפיעה על הפירוש שניתן לשאר התכונות (וכן באפקט הראשונות). אלו ניסיונות לבנות סכימות.  היריסטיקות בחשיבה- היריסטיקה היא כלל חשיבה פשטני המציע דרך קלה ומהירה להגיע לתשובה הדרושה (האם יש יותר רופאים או מהנדסים? אני אחשוב במי נתקלתי יותר לאחרונה וכך אשיב). היריסטיקת הזמינות- מה שזמין יותר בזיכרון הוא הסביר, השכיח והחשוב יותר. יש בכך הרבה הטיות, כי השכיחות בה אנו פוגשים בתופעה לא מייצגת בהכרח את השכיחות האמיתית שלה (כשרואים תאונת דרכים- ההערכה לגבי שכיחותן של תאונות גבוהה יותר, ולכן אנשים אלו נזהרים יותר בכביש). היריסטיקת ההדמיה- ככל שקל יותר לדמיין מצב מסוים, כך הוא סביר יותר. אם הגעתי לטרמפיאדה דקה אחרי שהיה טרמפ להיכן שאני צריך- אני מתבאס יותר מאשר אם הוא היה מגיע חצי שעה לפני, כי קל לי יותר לדמיין את המצב.
ככל שקל יותר לדמיין את המצב שבו היה יכול להיות אחרת- כך תגדל עצמת התגובה (שמחים יותר כשניצלים מכמעט תאונה). היריסטיקת היציגות- מיועדת לענות על שאלות- "האם התופעה הנתונה שייכת לקטגוריה מסוימת" (האם האדם שלפני הוא רופא. איזה בעל תפקיד מגלמות התכונות המסוימות?), תוך התעלמות משיעור הבסיס- עמ' 132 (קצת ספרניות, יש יותר מורות שעונות לתיאור הזה, ובכ"ז אנחנו נאמר שזה מתאר ספרנית). היריסטיקת עיגון ותיקון- נותנת תשובות לשאלות שבהן האדם נדרש לאמוד או להעריך- מה אורך ימה של ת"א?- אנו יוצאים מהנחה ידועה- 'אורך החוף של ישראל' (עיגון) ואז מתקנים לפי הבנתנו (תיקון).
כלו', ניתן לקבל תשובות שונות אם מציגים ניסוח שאלה עם עוגן שונה ('האם שיעור הריבית יעלה ב8%/10%/משפטים%'- התשובות יהיו בהתאם לעוגן). אפקט ההילה והראשונות הם סוג של עוגן.