בתקשורת ודעת קהל

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 14
מקצוע
קורס
מילות מפתח
שנת הגשה 2011
מספר מילים 2790

תקציר העבודה

חלק א – שאלה 1:
 א. עיקרי התאוריה של "הנושא העיקרי" – האסכולה צומחת מתוך האסכולה של קביעת סדר היום שטוענת שלתקשורת יש כוח להשפיע על סדר היום הציבורי דרך הנושאים שהיא מעלה לדיון. אסכולת הנושא העיקרי מרחיבה את השפעת התקשורת וטוענת שהתקשורת משפיעה על דעת הקהל בכך שהיא מסמנת נושאים מסוימים כחשובים ונושאים אחרים כפחות חשובים, ובנוסף הנושאים שמוצגים כחשובים ומרכזיים נתפסים ע"י  הקהל ככאלה שדורשים פיתרון מצד הממסד ומקבלי ההחלטות. עפ"י גישה זו התקשורת אומרת לנו לא רק על מה לחשוב אלא גם על מה חשוב לחשוב. בהמשך לכך ,לפי אסכולה זו לתקשורת יש השפעה על הקריטריונים שבהם משתמשים האנשים כדי לשפוט בעתיד את המנהיגות הפוליטית, כלומר ככל שהנושא יקבל בולטות רבה יותר בתקשורת, כך האנשים ישפטו את הפוליטיקאים בהתאם לעמדות ולפעולות שלהם ביחס לאותו נושא. השפעות הסיקור התקשורתי של השביתה על פי התאוריה הזו, היא בכך שאסכולה זו טוענת שהתקשורת היא זו שקובעת לציבור מהו 'הנושא העיקרי' שיש לדון בו בתקופה מסויימת. בעקבות בחירה של התקשורת בנושא מסויים, היא תתעסק בו, תסקר אותו ותמקד אותו כך שיהיה בראש הדיון הציבורי. בנוסף, תיאוריה זו טוענת שדיון מסויים בנושא כלשהו גורם לציבור לחשוב שהנושא הזה חשוב ולכן הוא גם דורש טיפול מהממסד ושיח ציבורי. כתוצאה מהסיקור התקשורתי של השביתה, נוצר שיח ציבורי נרחב בנושא, שעשוי לגרום ללחץ של הקהל לדון בעניין, מה שישפיע באופן ישיר על אמצעי תקשורת אחרים לדון ולסקר את הנושא גם כן. עקב כך, נוצר לחץ על ידי התקשורת על הממסד לטפל בנושא העלאת שכר הלימוד (הנושא נתפס כחשוב ודורש טיפול ומענה), ופקידי האוצר נדרשים לתת מענה לסוגייה זו. בסופו של דבר, כשיגיעו הבחירות הקרובות, הטיפול בנושא זה ישפיע על עמדתם של הבוחרים.
ב. 5 התנאים הדרושים בכדיי שתיווצר דעת קהל (לפי כספי) הם:
1 . הנושא חייב להיות שנוי במחלוקת-  בכדיי שתתקיים דעת קהל חייבת להיווצר חוסר הסכמה לגבי נושאים