מבוא למחשבה מדינית

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 14
מקצוע
ציון 90
שנת הגשה 2013
מספר מילים 1557
מספר מקורות 4

תקציר העבודה

מבוא למחשבה מדינית – ממ"ן 14 שאלה
1 . סעיף א' אדמונד ברק, ממבקריה החריפים ביותר של המהפכה הצרפתית. ברק נחשב למנהיג האינטלקטואלי העיקרי של הכוחות השמרניים-דתיים והאנטי מהפכניים באירופה, לפני ובעיקר אחרי המהפכה הצרפתית. יחד עם זאת הוא נבדל משאר ההוגים השמרנים של תקופתו בגישתו הפתוחה והייחודית שכללה גם תפיסות ליברליות מסוימות, בעיקר בכל הקשור לדת.
אפשר לכנותו אבי השמרנות אף על פי שבחייו לא השתמש במילה זו.
הציטוט מצייר יפה את משנתו של ברק שהאמין בדרך הישנה, מה שהיה הוא שיהיה, בטענה שאם עדיין הדרך עובדת אז למה לשנות אותה. חוכמת הדרות וניסיונה המוכח ממשיך לשרת אותנו נאמן אזי למה לבטל אותה. ברק העלה רעיונות אלו בספרו "הרהורים על המהפכה בצרפת" שם גרס כי, המהפכות מבטלות את המוביליות ולכן הן לא טובות, שכן הן יוצאות כנגד ההיסטוריה, כנגד סדרי בראשית. המהפכות מוציאות פנאטיות אזרחית במקום השיטה הסולידית של נאמנות להיסטוריה ולמסורת.
הן מציעות לנו דמיון ותו לו. בנוסף הן מבקשות להחליף את חוכמת האריסטוקרטיה ברעיונות שאין להן שחר מבחינה של דמיון פנטסטי, כלומר לפי ברק יש לתת העדפה לממשל הקיים אשר השיג שגשוג והמשיך לקיים את האומה, לעומת דברים אשר טרם נוסו ושאף אחד לא יכול לדעת איך זה יעבוד, בתוך כך ברק מבקש …