עבודת גמר-מעורבות הורים יזמות הורים להקמת בתי ספר לילדיהם

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2010
מספר מילים 7237
מספר מקורות 81

תקציר העבודה

מעורבות הורים יזמות הורים להקמת בתי ספר לילדיהם תוכן עניינים
1. . מבוא
2 סקירת ספרות 
2 .1 מעורבות הורים מסגרת מושגית מניעים למעורבות הורים בחינוך ילדיהם השלכות של מעורבות הורים על התלמיד השלכות של מעורבות הורים על בית הספר .22 יזמות הורים מניעים להקמת בתי ספר על ידי גורמים לא ממשלתיים אסטרטגיות הקמה של בתי ספר ביוזמה פרטית בישראל השלכות של הקמת בתי הספר ביוזמה פרטית על מערכת החינוך
2 .3 מדיניות משרד החינוך כלפי יזמות הורים ועדות, המלצות והיעדר מדיניות מערכתית מדיניות משרד החינוך בזירה החוקית-משפטית הרשות המקומית כמעצבת מדיניות
2 .4 היקף ומאפיינים של תופעת בתי ספר שהוקמו ביוזמת הורים
2 .5 מעמד ומעורבות הורים בבתי הספר שהוקמו ביוזמת הורים  3. סיכום ומסקנות
4 . ביבליוגרפיה המושג מעורבות הורים בחינוך פורמאלי נולד מתוך גישה הרואה בהורים ובבית-הספר כמי שחולקים באחריות לחינוך הילד (1992 Ryan and Adams 1995; Milner 1951; Epstein ,). מושג זה מבטא קשת רחבה של התנהגויות הורים במסגרת היחסים בין בית-הספר והמשפחה. במחקר שסקר את מערכת היחסים בין המשפחה למסגרות חינוך פורמאליות במדינות ה OECD, סווג המושג לשני סוגים עיקריים; מעורבות קולקטיבית ומעורבות אישית, (Kelly-Laine 1998).
מעורבות קולקטיבית מתמקדת בהיבט הקהילתי-ארצי של מעורבות הורים, היינו מעורבות בתהליכי קבלת החלטות ובקביעת מדיניות. מעורבות אישית כוללת מעורבות בחינוך הילד בבית, בין היתר על ידי יצירת שיח עם הילדים והפגנת חום ואכפתיות כלפיהם (Juang and Silbereisen 2002), מתן התנסויות לימודיות וסיוע בשיעורי הבית Keith et al. 1993; Keith et al.
1986). המעורבות האישית מעורבות במסגרת החינוכית, בין היתר על ידי השתתפות בפעילויות בית הספר (Stevenson and Baker 1987) וקיום תקשורת בין הורים ומורים (Epstein and Dauber 1991). חוקרים מציעים מיפוי של ממדי מעורבות הורים בחינוך (Grolnick and Slowiaczek 1994; Eccles and Harold 1996; Epstein 1995) כאשר, שלושה ממדים משותפים לכלל המודלים המוצעים בספרות: קשר מורה-הורה הכולל תיאום ושיתוף במידע על אודות התקדמות הילד בלימודים וצרכיו הלימודיים, מעורבות ההורה בפעילויות בית הספר ומעורבות ההורה בבית הכוללת תרגול וקידום של הילד בלימודים (Kohl, Lengua and McMahon 2000).
התמורות המתחוללות בשדה החינוך החל משנות השמונים, מצביעות על מגמה הדרגתית של מעבר ריבונות החינוך מידי המדינה חזרה לידי המשפחה, המתרחש בעקבות מעורבות הורים הולכת וגוברת שמקורה לרוב בהורים עצמם ובחלק מהמדינות אף בקובעי המדיניות. מגמה זו הובילה לשינוי בתפיסת תפקיד ההורים ולהעצמת מעורבותם במערכת החינוך.
מוצגת סקירת הספרות המחקרית הנוגעת למעורבות הורים בחינוך , הכוללת תשתית מושגית, מניעים של הורים למעורבות והשלכות המעורבות על התלמיד ועל בית הספר.
משם, נמשיך בסקירת המחקר הקיים על אודות יזמות הורים להקמת בתי ספר והשלכות התופעה על מערכת החינוך. וכן נציג סקירה על מדיניות משרד החינוך בישראל כלפי התופעה, בזירה הפנים-משרדית ובזירות נוספות, ובקביעת מדיניות חינוך ברמה המקומית.