סמינר סיום קבלת החלטות -פסיכולוגיה אבולוציונית,גישה היוריסטית

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , , , ,
ציון 97
שנת הגשה 2007
מספר מילים 8943
מספר מקורות 50

תקציר העבודה

תוכן עניינים
מבוא
מהי פסיכולוגיה אבולוציונית:
פסיכולוגיה אבולוציונית והיורסטיקות העיקרון המנחה: רציונאליות אקולוגית הסתברות מאורע יחיד מול שכיחות יחסית חיפוש מזון – בין שונות לחוסר ודאות מודלים נורמטיביים של התנהגות בעלי חיים רלוונטיות התכנים לחשיבה רציונאלית  cheating detection"" ו- "social exchange" דיון על חיות והטיות ביקורתנו על הפסיכולוגיה האבולוציונית  סיכום:
ביבליוגרפיה Peterson & Beach  ב-1967 טענו כי החשיבה האנושית היא רציונאלית, במובן שהחשיבה האינטואיטיבית של האדם פועלת ע"פ עקרונות נורמטיביים כמו מתמטיקה, סטטיסטיקה והסתברות. אולם לגישה זו של חשיבה רציונאלית – נורמטיבית קמו מתנגדים רבים. תחילה הציעSimon  (1997) את תיאורית ה- Bounded Rationality . ע"פ תיאוריה זו, החשיבה האנושית היא אכן רציונאלית נורמטיבית אולם חשיבה זו מוגבלת ע"י מגבלותיו הקוגניטיביות של האדם (כגון יכולת חיפוש מוגבלת, חוסר ודאות לגבי תוצאות עתידיות, מגבלות של יכולת החישוב, וכו'). Tversky & Kahneman  (1974) לקחו את גישתו Simon צעד אחד קדימה, והציעו את הגישה ההיוריסטית. לטענתם האדם אינו מסוגל לחשיבה רציונאלית ע"פ החוקים הנורמטיביים של המתמטיקה והלוגיקה בשל יכולת המנטאלית, ויכולת עיבוד המידע מוגבלות. לכן, החשיבה האנושית מתבצעת ע"פ אוסף של ההיוריסטיקות – כללי אצבע, החשופים להטיות.
בסדרה גדולה של מחקרים הראו Tversky & Kahneman (1982) כיצד שימוש בהיוריסטיקות מוביל לחשיבה אשר איננה רציונאלית ואשר איננה מקיימת חוקים נורמטיביים רבים כדוגמת חישובי הסתברות, חוק המספרים הגדולים, חוק בייס, חוקים לוגיים, וכו'.
 הגישה האבולוציונית  כפי שיוצגה  ע"י Cosmides  Tooby &(1992),  Gigerenzer  (1999) וחוקרים נוספים היוותה את ההתנגדות העיקרית הראשונה לגישה ההיוריסטית. הגישה האבולוציונית הציעה לבחון מחדש את רציונאליות החשיבה האנושית, בהקשר של ההתפתחות האבולוציונית של מערכת החשיבה האנושית, והסוגיות ההשרדותיות אשר אותן היא אמורה לפתור. לטענתם, אם בוחנים את החשיבה האנושית בהקשרים האבולוציוניים הישרדותיים אשר לשמם היא נבנתה, ניתן למצוא חשיבה רציונאלית ע"פ חוקים נורמטיביים, או כפי שהם כינו אותה – "רציונאליות אקולוגית".
חוקרים רבים לאורך השנים ניסו לאפיין את החשיבה האנושית, כאשר מידת הרציונאליות של החשיבה האנושית הייתה במרכז המוקד של מחקרים  רבים בתחום.
 בעבודה נסביר מהי הפסיכולוגיה האבולוציונית, ומהם עקרונות הבסיס עליהן היא מושתתת, לאחר מכן נפרט את התמיכות האמפיריות בגישה זו, טענות הגישה האבולוציונית כנגד הגישה ההיוריסטית, ביקורת על הגישה האבולוציונית, ותרומתה בחקר מידת הרציונאליות של החשיבה האנושית.