אומנות אמריקאית

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2010
מספר מילים 1649
מספר מקורות 6

תקציר העבודה

בית הספר לתקשורת, יצירה וביקורת אומנות אמריקאית – עבודת גמר רוברט סמית'סון ו"אומנות האדמה" סמסטר ב' תשע"א "אומנות האדמה" זהו מונח שהוטבע על-ידי רוברט סמית'סון אשר מתייחס לזרם אומנותי שהחל בסוף שנות ה-60 שחיבר בין הנוף הטבעי ליצירת האומנות. זוהי אומנות שהרעיון מאחוריה הינו אמורפי ולא תוצר ויזואלי. הדגש עובר מהאמנות המסורתית, המקובלת והפופולארית כמו תמונות או פסלים, לתהליך של חשיבה הדרגתית שמתפתח בשנות השישים והשבעים של המאה ה-20 (הדס, 1996). אומנות זו כללה מגוון רחב של פעילויות שקיבלו את השם "אומנות מושגית". אם כן, אומנות האדמה אלו הן עבודות שכוללות פרויקטים פיסוליים סביבתיים שונים בטבע, בהם האומן מעורב באופן פיסי ישיר. הסיבה ליציאת האומנים לעבוד בטבע היא שאומנות האדמה מתייחסת לתהליכים המתרחשים בטבע. היא מייצגת את התפיסה האקולוגית המתקדמת שהחלה להתפתח בשנות השבעים. אומנות זו מייצגת תופעה של אומנים אשר בורחים מהעיר כתוצאה מההיפים והקומונות החברתיות. לא בכדי פרח זרם זה בארה"ב- התיעוש המוגבר והמודרניזם של אמריקה הניס אומנים רבים דווקא אל המקומות "האחרים": הלא עירוניים, הפחות מתועשים ובמילה אחת- הטבע (הדס, 1996).
אומני אדמה רבים לא מיקמו את יצירותיהם במוזיאונים מתוך אג'נדה שלמה שראתה במערכת היחסים שבין הזמן לחלל כמשהו אחר ורצו לשלב זאת ביצירותיהם. חלקם אף ניסה להשפיע על הסביבה ולעורר מודעות אקולוגית חברתית ופוליטית באמצעות טיפול בחומרים מתועשים שהוענק לאתרי טבע. אומנות האדמה מצביעה על הזיקה ועל הפעילות ההדדית שבין האדם לנוף. בנוסף, עקב גודלן העצום של היצירות גם ככה לא היה ניתן להכיל אותן במוזיאון ולכן יצרו תיעוד מצולם שהתרחש כאשר האומן עבד והוא זה שהוצג במוזיאון.
סמית'סון נולד בניו-ג'רזי ולמד ציור ורישום ב"ליגת הסטודנטים לאומנות" בניו-יורק.
בתחילה, יצירותיו הושפעו רבות מאומנות הפופ-ארט והמדע בדיוני אך לא מצא עצמו בזרמים אלו. לעומת זאת, אחרי שלוש שנים של חיפושים הוא מצא את אומנות המינימליזם והחל ליצור, בעיקר, תוך כדי שימוש במראות (כאלמנט המשקף את המציאות). ניתן לראות שכבר בשלב מוקדם בקריירה מחפש סמית'סון דרך לשקך את המציאות ביצירותיו, ולייצר אומנות עם מסר (Roberts, 2000).
בד בבד, החל לכתוב רבות למגזיני אומנות ובתקופה זו פעמים רבות נודע יותר כמבקר אומנות מאשר כיוצר ואומן בפני עצמו.
בחיפושו אחר השראה נתקל סמית'סון בשנת …