השפעת הטיפול עם בעלי חיים על הדימוי העצמי של תלמידים עם לקות למידה- קשב וריכוז

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2013
מספר מילים 7592

תקציר העבודה

שם הקורס: חקר הוראת החינוך המיוחד "השפעת הטיפול עם בעלי חיים על הדימוי העצמי של תלמידים עם לקות למידה- קשב וריכוז" תוכן העניינים:

1 .מבוא –.3
1 .1
סקירה ספרותית -..4
1 .2
שיטת המחקר –.7
1 .3
הנבדקים …8

2 .
הממצאים ..8
2 .1
תלמיד כיתה ז'- "החיה עוזרת לי להירגע כשאני עצבני" –..8
2 .2
תלמיד כיתה ח'- "מאיה יש משהו לעשות בפינת חי" 10
2 .3 נ' תלמידה כיתה יא'-  "מאיה צלמי אותי עם הכלב" 12
2 .4- מ' תלמידה כיתה יא' "מאיה תשכנעי את אבא שלי שיביא לי כלב"-…מנהל עסקים
2 .5- צ' תלמידה כיתה יב'"מאיה תביאי לי את המפתח לפינת החי" משפטים
2 .6 ראיון עם מטפלת מוסמכת בבעלי חיים …17

3 . מסקנות ..19
4 .סיכום -19
5.
ביבליוגרפיה –20 לקות למידה-קשב- וריכוז עלולה להיות גורם משפיע על הדימוי העצמי של הילד ותחושת הרווחה שלו, בהווה וגם ביכולת להתגבר על מכשולים בעתיד. תסמונת לקות למידה-קשב וריכוז נוטה להתקיים בעוצמות שונות בכל תחומי החיים של הילד ומתגלה בעוצמה שונה ובהיקף שונה בקרב הילד הלוקה בה. קשיים בהתפתחות הנוירולוגית, בהתפתחות הקוגניטיבית, הרגשית והחברתית , מהווים גורמים משפיעים על הערכה העצמית של הילד.  חוסר היכולת לעמוד במגוון דרישות שונות בעקבות מוסחות, אימפולסיביות, היפראקטיביות, בעיות זיכרון, שעמום, ניהול לקוי של זמן, קושי בדחיית סיפוקים, איחורים, קשיי למידה, בעיות חברתיות ומטר הכישלונות שבא בעקבות גורמים אלו מאפיל על הדימוי העצמי של הילד. אחוז גבוה מהילדים  הסובלים מלקות למידה- קשב- וריכוז יוצרים לעצמם דימוי עצמי נמוך ומחשבה כי אין הם שווים דבר, כי הם לא חכמים, לא מוצלחים ולא אהובים. ילדים עם לקות למידה- קשב וריכוז נתקלים במסרים שליליים ביחס ליכולתם. במהלך לימודיהם הם נתקלים בעמדות סטריאוטיפיות ושליליות הרווחות בחברה.
מכיוון שהחברה ההישגית כיום שיפוטית, הילדים עצמם מושפעים ממה הם יכולים או לא יכולים לעשות בהשוואה לאחרים, מתקשים לזכות במשובים חיוביים, דבר הפוגע כאמור בהערכה העצמית שלהם.
בחירת נושא העבודה עולה כתוצאה מההתנסות היומיומית שלי בסביבת העבודה. במהלך עבודתי "בבית של תמר" כרכזת חברתית ואחראית על פינת החי נחשפתי להשפעת הטיפול בבעלי חיים על תלמידים עם לקות למידה- קשב וריכוז. המפגשים הישירים עם בעלי החיים מפתחים ומעצימים יכולות בתחומים רבים ומגוונים: שימוש בתפקודים מוטוריים, תקשורתיים ורגשיים והקשר המשולש של תלמיד– בעל חיים – ומורה  שונה מכל שיעור אחר, שכן בעל החיים הינו גורם מקשר המאופיין בראש ובראשונה בקבלה ללא תנאים, בעל יכולת תגובה ספונטנית, מגע וקשר בלתי אמצעי. בעל החיים מאפשר לתלמיד להשליך עליו תכנים מעולמו הרגשי. המורה, מסייע לתלמיד לחוות חוויות של הצלחה, ומהווה דמות מתווכת עבור. כאשר התלמיד מתמודד עם תכנים רגשיים קשים, החיה מהווה "כלי" הרגעה עבורו ומעניקה לו תחושת ביטחון וחיזוק להערכה עצמית שלו ומאפשרת לתלמיד לחוות את הצד המיטיב שלו – הצד הרך, הדואג, המסור והאוהב.
מטרת עבודת חקר זו היא לבחון את השפעת הטיפול עם בעלי חיים על הדימוי העצמי של תלמידים עם לקות למידה- קשב וריכוז. מטרת ממצאי עבודת החקר היא הוספה לידע הקיים המבוסס על תיאוריות ומחקרים רבים שמראים קשר ישיר  בין טיפול בבעלי חיים  וההשפעה שיש לו על תלמידים עם לקות למידה- קשב וריכוז.