כיצד התקבלה ההחלטה להטיל את פצצות האטום על יפן

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2004
מספר מילים 2042
מספר מקורות 11

תקציר העבודה

הפקולטה למדעי החברה החוג למדע המדינה כיצד התקבלה ההחלטה להטיל את פצצות האטום על יפן מוגש במסגרת הקורס "מבוא ליחסים בינלאומיים" שנת הלימודים תשס"ג סמסטר א' תאריך הגשה : 2.1.03
ב –
6 .8  וב – 9.8 הטילה ארה"ב שתי פצצות אטום על הירושימה ונגסאקי בהתאמה. צעד זה נתפס בהיסטוריה כיריית הסיום של מלחמת העולם השנייה אולם היסטוריונים רוויזיוניסטים מפרשים את צעד זה גם כיריית הפתיחה של המלחמה הקרה וכי בכך ניתן בעצם להגיד כי ארה"ב היא האשמה ביצירת החשדנות בינה ובין ברה"מ ובכך אשמה במלחמה הקרה.
הדעה המקובלת היא שההחלטה על הטלת הפצצה הגרעינית במחיר אובדן חיי אדם כבד בצד האמריקאי ובצד היפני היא החלטה רציונלית שנתקבלה ע"י הנשיא טרומן ומטרתה סיום מהיר של המלחמה כדי למנוע  אובדן חיי אדם גדול יותר הן בצד האמריקאי והן בצד היפני.
לטענתי, בתהליך קבלת ההחלטה היו גורמים שלא קשורים למניעת אובדן חיי האדם. בנוסף, תהליך קבלת ההחלטה לא עומד בדגם של תהליך קבלת ההחלטות הרציונלי. בתהליך קבלת ההחלטות היו עוותים בתפיסת המציאות ודפוסי חשיבה קבוצתיים לא רציונליים. כדי לאתר את הכשלים בתהליך הרציונלי תתאר העבודה את תיאוריית עוותי התפיסה כפי שהיא מוצגת ע"י רוברט ג'רביס ולאחר מכן תעקוב אחרי תהליך קבלת ההחלטות בצורה כרונולוגית ותציג את הכשלים בכל שלב.