פרשת ילדי תימן - היכן קבורה האמת?

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2012
מספר מילים 9151
מספר מקורות 16

תקציר העבודה

המחלקה להיסטוריה של עם ישראל – לימודי מדינת ישראל סמינריון:
"עולים, מהגרים ופליטים ובנייתה של החברה הישראלית" נובמבר 2012
פרשת ילדי תימן – היכן קבורה האמת?
תוכן עניינים:
מבוא – –
3
פרק א':
רקע – עליית תימן והתפתחות האירועים
4-8
פרק ב':
השתלשלות הפרשה וועדות החקירה –
9-19
פרק ג':
פרשת ילדי תימן – נקודת המבט של הקורבנות …
20-26
סיכום – –.
27-28
ביבליוגרפיה – -..
29
מבוא:
פרשת ילדי תימן הוא כינוי לפרשת היעלמותם של פעוטות בני עולים חדשים, בעיקר מתימן, בין השנים 1954-1948. ביסודה של הפרשה עומדת טענתם של הורים רבים כי ילדיהם נעלמו בלי שקיבלו כל מידע מוסמך מה עלה בגורלם.
פרשת ילדי תימן מעסיקה רבים, והיא בראש הכותרות עד היום. וועדות החקירה, הסרטים, המחקרים ותוכניות הטלוויזיה הרבות לא מאפשרות את הורדת הפרשה מסדר היום הציבורי. בעבודה זו אתאר את רצף השתלשלות האירועים, אציג את הרקע של עליית התימנים לארץ, מצבם הפיזי והסוציו-אקונומי שבעקבותיו על פי תפיסתם נעשה העוול הגדול ביותר בתולדות המדינה.
אציג את וועדות החקירה ומטרתם, ואתייחס לעוול הפרטי של המשפחות. שאלת המחקר שערכתי ומובאת כאן, היא הצגת שתי הזוויות בפרשת ילדי תימן, האם יש כאן שני נרטיבים שונים לחלוטין, הנרטיב הממסדי הטוען שלא היו חטיפות מאורגנות אשר הממסד היה אחראי עליהם והנרטיב התימני הטוען שהייתה חטיפה מאורגנת של הממסד ובהעלמת מידע מההורים, והאם הם מתחברים בנקודה ובדרך כלשהי?
עבודתי תחולק לשלושה פרקים עיקריים: פרק א' רקע – יהודי תימן ועלייתם מ 1949 – הבנת המנטאליות של האוכלוסיה התימנית, רקע כללי והיסטורי של השתלשלות העלייה, לאן הם נשלחים, תיאורי המחנות ואיך הם חשים שם.
פרק ב' השתלשלות אירועי וועדות החקירה, מתי מוקמות וועדות החקירה, הסיבות להקמתן, הבעייתיות והביקורת לגביהן.
פרק ג' בפרק זה אנסה לגעת בנושא שעליו מדברים פחות, נושא שעוד לא נחקר ולא הובא בספרים השונים המדברים על פרשת תימן. וזה הנושא האישי מנקודת מבטם של הקורבנות אשר כמעט ואין עליו עדויות מהשטח. אציג מה כותבים התימנים על הילדים, מה ההורים והעדה עצמה חשים, על מה הזעקה, מה קורה שם בעקבות האירועים עוד לפני האמירה שהייתה חטיפה, האם יש להם כעס/ רגשות מצפון?
זאת אראה על-פי שירים שכותבים בני העדה התימנית, סרטים שהם יוצרים, אתרים ופורומים שבני העדה כותבים, וסיפורים אישיים מוועדות חקירה. כך תואר הנושא בכתבה "135
קברים בכפר יונה", משנת 1990: "בפירוש נגזלו למעלה מ 600 עוללים מחיק משפחותיהם יוצאי תימן שהובאו ארצה ב"מרבד הקסמים". כדי להקל את הקליטה על אחינו העירומים והיחפים מצנעא ומחצר-מוות, או למען כל מטרה נעלה, ולא נעלה אחרת. ואין איש יודע עד היום מה עלה בגורלם. אין שום חשיבות לכך שהקברים בכפר יונה אינם קברי הילדים הנעלמים. החשוב הוא שהסיוט הלאומי הזה מוכתם לדיראון עולם על מחלצות "האבות המייסדים". החשוב הוא שזהו פצע שלא הגליד ואין יודע אם יגליד, גם אם יימצא מי שייתבע לתת את הדין".