האם לגלישה באינטרנט השפעה שלילית או חיובית על יכולת החשיבה האנושית?

מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2013
מספר מילים 2770
מספר מקורות 14

תקציר העבודה

חיבור במסגרת הקורס "פילוסופיה של המדע" החוג ל"פילוסופיה, מידע ותרבות דיגיטאלית" האם לגלישה באינטרנט השפעה שלילית או חיובית על יכולת החשיבה האנושית?
מבוא
רשת האינטרנט מציעה גישה מידית לכמות עצומה של מידע ומאפשרת לשמור על קשרים עם מספר רב של חברים או קרובים. ולמרות שרשת האינטרנט קיימת פחות מעשרים שנה, כבר כיום קשה לנו לדמיין את החיים בלעדיה. חקר המוח העדכני מלמד שכל פעולה שאנו עושים משפיעה על הארגון הנוירונים במוחנו, וכאשר אנו חוזרים על פעולות שוב ושוב, הדבר משפיע על מבנה מוחנו, ולא רק בקרב ילדים אלא בכל גיל. דבקות בתבניות מסוימות גורמת לכך שהמעגלים הרלבנטיים להן במוח מתחזקים, ואלה שנזנחו נחלשים ולבסוף נעלמים. כיום, אנו שקועים בתבנית הולכת ומתגברת של מולטיטאסקינג, קליטת כמויות עצומות של מידע שקופצות עלינו מכל פינה גירויים רבים וסיפוקם המיידי. אנו מרגילים את מוחנו לדפוסים שמתאפיינים במיידיות ושטחיות. אין ספק שבטווח הקצר אנו נוטים ליהנות משטף המידע החדש שמאפשרת לנו הרשת, אך האם יתכן שההשפעות של הטכנולוגיה בכלל ושל הגלישה באינטרנט בפרט, עלולות להפוך אותנו למנוונים בטווח הארוך?
כמו לאורך כל ההיסטוריה האנושית, יש הטוענים כי השפעת החידושים הטכנולוגיים על מוחנו היא חיובית, ויש הטוענים כי השינויים משבשים את הפעילות המוחית שלנו באופן הרסני. בעבודה זו אציג שתי דעות מנוגדות; האחת גורסת כי לאינטרנט השפעה שלילית על יכולת החשיבה האנושית והשנייה הגורסת כי לאינטרנט, דווקא, השפעה חיובית על יכולת החשיבה האנושית. לגלישה באינטרנט השפעה שלילית על יכולת החשיבה האנושית בשנים האחרונות מופעים עוד ועוד מחקרים המראים כי לגלישה באינטרנט השפעה שלילית על צורת החשיבה של המוח האנושי. דוגמה לכך, ניתן לראות במאמר שפרסמה ד"ר קיונג הי הים(1), פסיכולוגית מאוניברסיטת המחקר ויליאם אנד מרי בווירג'יניה, תחת הכותרת "משבר היצירתיות". המחקר הראה כי מאז שנת
1 984 מנת המשכל של צעירים אמריקאים הולכת ועולה, אך היצירתיות שלהם וכן היכולת לפתור בעיות בדרכים מקוריות נמצאת בירידה. קיונג סקרה תוצאות מבחן TTCT(2) הכולל שאלון אשר מודד חשיבה יצירתית בקרב תלמידי ביתי ספר יסודיים ותיכוניים בארה”ב, מאז שנות החמישים. התוצאות הראו כי עד לשנת 1990 ציוני היצירתיות של התלמידים האמריקאים עלו בהתמדה. בשנה זו חלה תפנית והציונים החלו להידרדר בהדרגה-