צמיחת המדינות החדשות באפריקה

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 15
מקצוע
קורס
מילות מפתח , , , ,
ציון 100
שנת הגשה 2010
מספר מילים 1640

תקציר העבודה

שאלה 1
דיון בבעיית האתניות בניגריה ומלחמת ביאפרה. מלחמת ביאפרה הינה דוגמה להתפרצות הבעיה האתנית בעקבות בעיית הגבולות והחלוקה הבעייתית של המדינה האפריקנית, משאביה והשליטה בין הקבוצות האתניות באפריקה שלאחר העצמאות.
שאלה 2
הריבוי האתני במדינות אפריקה אשר יצר בעיות רבות שבאות לידי ביטוי ברבדים שונים, וכיצד מדינות אפריקה מנסות להתמודד עם מגוון הבעיות שנוצרות עקב הריבוי האתני ב-3
דרכים.
שאלה 3
ההבדלים העיקריים בין הקולוניאליזם לניאו קולוניאליזם בהיבטים השונים.
שאלה 4
המורשת הקולוניאלית היא עמוקה ומתמשכת. כיצד גם לאחר 50 שנות עצמאות מדינות אפריקה מתקשות להשתחרר מתלותן החיצונית הגבוהה. המעצמות האירופאיות יצרו באפריקה את הגבולות המלאכותיים, את התלות הכלכלית ותת הפיתוח ואת המאפיינים האירופאים שלמדינות אפריקה קשה לשחרר מהם, דיון בתלות.
ממ"ן 15 שאלה 1
קביעת הגבולות באפריקה על ידי האירופיים היתה במידה רבה שרירותית ובהתאם לאינטרסים האירופיים יותר מאשר בהתאם למציאות ולצרכים האפריקנים. הגבולות שנוצרו יצרו את הבעיה האתנית, ומדיניות העדפה של המעצמות הקולוניאליות כלפי קבוצות אתניות מסוימות, החריפה את ההבדלים בין הקבוצות. עצם קביעת הגבולות החריף את הבעיה האתנית שכן זה חתך קבוצות, וגרם לקבוצות בעל כורחם להתאחד. לאחר העצמאות בעיית הגבולות והאתניות התפרצה שכן כל קבוצה רצתה לתפוס חלק נכבד מהמדינה, מהשלטון ומהעוצמה הכלכלית.
תהליך המודרניזציה בעקבות המעורבות האירופית החריף גם הוא את בעיית הקבוצות האתניות שכן העיור והפערים שנוצרו בין הקבוצות לא יצרו אינטגרציה ורק החריפו את הקונפליקטים.
 ניגריה היא אחת מהמדינות שגבולותיה המלאכותיים יצרו יחידה מדינית חדשה בעלת קבוצות אתניות רבות ומגוונת. בניגריה במהלך תקופת הקולוניאליזם נוצרו קבוצת ועמי גרעין גדולים, והמדינה נחלקה לצפון, מערב ומזרח.
בניגריה ישנם 3 קבוצות אתניות גדולות שהם האוסה- פולאני, יורובה והאיבו. –