תרבות, תקשורת ופנאי בישראל
מוסד לימוד | האוניברסיטה הפתוחה |
סוג העבודה | ממ"ן |
מספר ממ"ן | 12 |
מקצוע | תקשורת |
קורס | תרבות, תקשורת ופנאי בישראל |
מילות מפתח | או"פ, האוניברסיטה הפתוחה, ממן 12, תקשורת ופנאי בישראל, תרבות |
שנת הגשה | 2012 |
מספר מילים | 1625 |
תקציר העבודה
ממ"ן 12- תרבות, תקשורת ופנאי בישראל חלק א:
1. החוקר ליאו אליהוא כ"ץ ערך מחקר שבדק אילו שינויים חלו בשעות הפנאי ובהתייחסות לפנאי, בקרב ישראלים משנות ה-70 ועד שנות ה-90. כ"ץ שחקר נבדקים בשנת ה-701970, מצא שהערכים של הקולקטיביזם והסולידריות היו מודגשים. הישראלים בילו זמן רב עם המשפחה, היו חברים בתנועות נוער וחגגו את חגי ישראל ביחד. הישראלים ייחסו חשיבות רבה לערכים של מסורת, גאווה בצה"ל ובמדינה. זהו פנאי נורמטיבי שטומן בתוכו מחויבות. לעומת זאת, בשנות ה-90ב1990, כ"ץ מצא שחלה עלייה בערך האינדיבידואליזם, כלומר קיים דגש על מימוש עצמי, עם חשיבות רבה יותר ל"אני" לעומת ל"אנחנו". הישראלים בשנות ה-90 מנצלים את שעות הפנאי כל אחד בהתאם לרצונותיו, מבצעים פעילות ספורטיבית, מטיילים או יוצאים לפאבים.
זהו פנאי לא מחייב. כמו כן, בשנות ה-90 הישראלים מעדיפים לבלות עם חברים במסגרת א-פורמלית שאיננה מוכתבת מראש. כ"ץ היה מסביר את התופעה של מעבר ממוזיקה של שירי ארץ ישראל למוזיקת רוק (הכוללת אומנים כמו אריק איינשטיין ושלום חנוך) בכך שחל שינוי בערכים של הישראלים. שירי ארץ ישראל מדגישים ערכים של קולקטיביות, סולידריות והזדהות רבה עם המדינה, אך…