תרגום מאמר: Lee, C.J. (2006), A Social Network Approach to Status Aspiration: The Power of Online Social Network Capital

מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2013
מספר מילים 1086

תקציר העבודה

גישת רשתות חברתיות לשאיפות סטטוס: הכוח של הון תרבותי רשתי מקוון/ לי (2006) סטטוס סוציו-אקונומי מושפע מאוד מהמשתנה הסוציו-פסיכולוגי – "שאיפות סטטוס". מחקרים קודמים טענו שהכנסת והשכלת ההורים קובעת את שאיפות הסטטוס של ילדיהם. מחקרים אחרים הראו שילדים ממעמד סוציו-אקונומי נמוך, אך בעלי שאיפות סטטוס גבוהות, השיגו סטטוס סוציו-אקונומי גבוה יותר מהוריהם. תופעה לא צפויה זו הוסברה ע"י העובדה שקשר חברתי עם אחרים או "הון חברתי", משחקים תפקיד מכריע בקביעת שאיפות סטטוס. מכאן ששאיפות סטטוס נוצרות ב-2 צעדים: מצב סוציו-אקונומי משפיע על הקשרים החברתיים של פרט מסוים עם אחרים (כלומר, הון חברתי) והקשרים החברתיים משפיעים בתורם על שאיפות הסטטוס.
מאז המצאת האינטרנט, החלפת תמיכה מידעתית ורגשית נעשתה לא רק בקהילות אוף-ליין אלא גם בקהילות מקוונות, ומכאן ויתכן ואלה שאינם מקבלים תמיכה כזו בעולם האוף-ליין, יכולים להשיגה בעולם המקוון. ובעולם רשתי הון חברתי מקוון חשוב לא פחות מהון כלכלי ומהון אנושי. בעולם שכזה, פרטים יכולים לייצר לעצמם רשת חברתית מקוונת וגמישה המורכבת גם מאנשים השייכים לקהילות האוף-ליין וגם מאנשים השייכים לקהילות האונליין, ומשרתת את צרכיו של אותו הפרט. מחקר זה שם לו למטרה לבדוק כיצד הון חברתי רשתי, שנוצר ונשמר ברשת, משפיע על שאיפות סטטוס. רשת חברתית רשתית היא יותר פתוחה ממקבילתה האוף ליין, לכן למצבו הסוציו-אקונומי של היחיד יש פחות חשיבות. כמו כן ניתן להסיק שאפילו סטודנטים באוניברסיטה החסרים קשרים חברתיים ענפים בחיים הלא-מקוונים, יכולים לרכוש שאיפות סטטוס גבוהות דרך מעורבותם בקהילות מקוונות מגוונות.
Lee, C.J. (2006), A Social Network Approach to Status Aspiration: The Power of Online Social Network Capital, International Communication Association.