פוליטיקה וקומיקס-לאומיות, ציונות וצבריות בקומיקס העברי

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 6796
מספר מקורות 9

תקציר העבודה

תוכן עניינים

1 .הקדמה ..2
2 .לאומיות מהי? -2-3
2 .1הלאומיות הישראלית – ציונית –…3
3 . ביטויי הלאומיות על ידי הצבר בראשית המדינה -4
3 .1 הקומיקס העברי – צברי- ציוני בראשיתו –…4
3 .2 בחינות הלאומיות והצבריות בקומיקס העבריים הראשונים –…5
3 .2.1 אורי מורי –
5-6
3 .2.2
קטינא 6
3 .2.3 יואב בן חלב -.6
3 .2.4 הקומיקס של גיורא רוטמן 7
3 .2.5
סברמן 7
4 . הקומיקס והיבטיו הלאומיים צבריים כיום –..8
4 .1
פלאפלמן –…8
4 .2 עוזי אגדה אורבנית –9-10
4 .3 אדירי התכלת  –…10-11
5. פוסט לאומיות בקומיקס העברי? –11
5.1 יובב בן חלב -..12
5.2 פרופיל
1 07 -…12
5.3 דוגי ליברצם -.13
 6.מסקנות וסיכום –…13-מנהל עסקים 7.
ביבליוגרפיה -…משפטים הקומיקס הוא אחד מתחומי הבידור הפופולאריים בימינו, רבים מגיבוריו כגון סופרמן, באטמן, ספיידרמן ואסטריקס, הפכו לאייקונים, מוכרים לכל אדם באמריקה ואירופה. מעניין לציין שבקומיקס המערבי היה שמור ליהודים מקום נכבד, למשל יהודי בשם מקס גיינס היה מחלוצי רעיון חוברות הקומיקס, יהודים ניהלו במשך עשרות שנים את חברות הקומיקס הגדולות (DC, ומארוול) ויהודים היו אלו אשר פיתחו את הסוגה של גיבורי העל. בניגוד להתפתחות ענפה זו בתפוצות, בישראל תופעת הקומיקס הינה שולית (אשד, טרזן עד זבנג, 2002:
5 9). הקומיקס העברי מרבית שנותיו היה משועבד לעמודים האחרונים של עיתוני הילדים ונחשב לצורת בידור המיועדת לילדים בלבד (אשד, 2002: 260). היום ניתן לזהות תופעת התעוררות בקומיקס העברי עם קומיקס לילדים ומבוגרים כאחד. קומיקס הינו כלי בדומה לשאר המדיומים שניתן דרכו להעביר מסרים רבים, הן גלויים והן סמויים. המסרים בקומיקס יכולים להגיח בשני מישורים המישור הגראפי והמישור המילולי. בבואי לכתוב עבודה זו החלטתי להתרכז בקומיקס העברי, שהינו תופעה שולית ומתפתחת בארץ ישראל ולעומת זאת לנסות לחקור בתוך תופעה זו שהינה שולית יחסית, תופעה כלל עולמית, אשר ניכרת בישראל גם כן- תופעת הלאומיות. תופעת הלאומיות לא פסחה על ישראל, ואינה שולית כקומיקס. אנסה לבחון האם בקומיקס העברי ניתן למצוא ניצני לאומיות, או שמא יותר מניצנים בלבד. מעבר לכך הלאומיות הינה תופעה גלובלית אשר מאפיינת כל מדינה בצורה שונה מרעותה. בקומיקס העברי אבחן כיצד הלאומיות הישראלית מתבטאת, כיצד מיתוס הצבר משפיע על הקומיקס והאם קיימים בקומיקס סממנים לאומיים? כמו כן אנסה לבדוק האם קיימים הבדלים בסממני הלאומיות היהודית- ישראלית בקומיקס מימי קום המדינה ועד ימינו.
2 .לאומיות הלאומיות כאידיאולוגיה וככוח פנימי, הופיעה בעולם לפני כמאתיים שנה, והשפעתה  עד היום הינה רבה. הלאומיות מתייחסת לזכויות האומה כאל ישות קיבוצית, זוהי אידיאולוגיה פוליטית אשר דוגלת בזכותה של אומה אתנית ותרבותית לשלטון עצמי במדינה משלה. החידוש של הלאומיות הינה  אימוצה כאידיאולוגיה חילונית המעניקה לגיטימיות במשך לשבר ברצף ההיסטורי (בן ישראל, ברוח האומה, 2004: 8).
במרוצת הזמן עברו התנועות הלאומיות למיניהן תהלכי גיבוש, וכך עוצבה תודעת הזהות המיוחדת לכל אומה. עם התגברות התודעה הלאומית, התחזקה גם השאיפה להדגיש את ייחודו של הלאום. שאיפה זו נעשתה לנשמת אפה של הלאומיות בתוקף גילויה של הרוח המקורית לכל עם ועם. בעקבות תהליך זה הטביעה הרומנטיקה את חותמה על התנועות הלאומיות. הרומנטיקה החלה כתנועה ספרותית וקידמה מושגים שניתן לומר עליהם שהם בעלי משמעות פוליטית, שאפו לשלם, לאותנטי והתרפקו על ההיסטוריה המשותפת של העם כגורם מלכד (אלמוג ש., "לאומיות ציונות, אנטישמיות", 1992: 26).