סמינר ברגולציה ותחרות בשוק הרכב

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2013
מספר מילים 7203
מספר מקורות 100

תקציר העבודה

שווקים, רגולציה ותחרות בישראל סמסטר ב' תשע"ג (2013) עבודה סמינריונית רגולציה ותחרות בשוק יבוא המכוניות הפרטיות בישראל תוכן עניינים
מבוא. 3
הצגת שוק הרכב. 4
השחקנים העיקריים בשוק הרכב. 4
אלטרנטיבות לרכישת רכב. 5
רגולציה בשוק הרכב. 6
דיון תיאורטי מקדים: האם  נדרשת התערבות ממשלתית בשוק הרכב. 6
חקיקה רגולציה בייבוא הישיר של הרכב ע"י היבואן 7
חקיקה ורגולציה בענף הליסינג. 8
בלעדיות היבוא. 8
מיסוי הרכב. 9
שווי שימוש רכב: 10 הצגת הבעיה. 11
ניתוח השוק. 13
ניתוח תחרותיות  בענף ייבוא הרכב. 13
אינדיקטורים כמותיים: 13
אינדיקטורים איכותיים: מנהל עסקים מבנה עלויות.. 17
יתרון לגודל. 17
ניתוח נקודת איזון 18
חברות הליסינג. 19
בעלויות יבואן  – ליסינג. 21
בעיית החוסר סימטריה באינפורמציה. 22
השוק המשני 22
שוק המחירונים.. 22
ניתוח ביקושי הצרכן הפרטי 23
האם המיסוי הוא הגורם לבעיה?. 24
המלצות לפעולות רגולטוריות..
5 המלצות עיקריות של הועדה להגברת התחרותיות בענף הרכב בראשות ירון זליכה:
5 המלצות נוספות לפי ראייתי 26
סיכום. 28
מקורות מידע. 29
נספחים. 30 מבוא
רכישת רכב הינה העסקה השנייה בגודלה של הצרכן הישראלי לאחר הוצאתו על דיור. עלות רכישת רכב בישראל במונחי מחיר ריאלי הינו
1 3.5 משכורות בממוצע , שהינו המחיר לצרכן השני בגובהו מבין המדינות המתועשות. כמו כן, מדד רמת המינוע בישראל –  שמודד את כמות הרכבים לנפש –  הינו מהנמוכים ביותר.   עובדות אלו עשויות לרמז על כשל כלכלי ורגולוטורי בשוק הרכב,  ולכן חשוב ומעניין לבצע ניתוח כלכלי לשוק זה.
לאורך עשר השנים האחרונות הונהגו שבע רפורמות כלכליות על ידי משרד התחבורה ובעקבות המחאה החברתית הוקמה ועדת זליכה להגברת התחרותיות בענף הרכב בשנת 2012. ובכל זאת, לא נראה שינוי משמעותי במחירים הגבוהים המאפיינים שוק זה. כמו כן, שוק הרכב הישראלי מאופיין ברגולציה רבה ובפרט במיסוי גבוה שמוערך כגבוה בפי כ-5 מהמיסוי באירופה.
בניתוח ענף ייבוא הרכב אתייחס אל ענף זה כחלק ממכלול, בהתייחס הן לאלטרנטיבות שעומדות בפני הצרכן והן לעלוויות הנלוות  שנובעות לצרכן בעת רכישת רכב.
לדוגמא, אתייחס בעבודתי לענף התחבורה הציבורית בשל העובדה שנסיעה באוטובוס היא מוצר תחליפי לרכב. כמו אנתח השפעות הקשורות לענף המוסכים והחלפים משום שרכישת חלקי חילוף מהווה עלות הכרחית ובלתי נמנעת שנלווית לרכישת רכב.
בעבודתי זו אנתח את מבנה השוק, הרגולציה והתחרותיות בשוק על מנת לנסות לענות ולהביע את דעתי  בין השאר על השאלות הבאות:
האם רגולציה, כשלעצמה, הכרחית בשוק הרכב?
מהן ההשפעות השליליות שגורמת הרגולציה?
כיצד תורמים מבנה שוק הליסינג ושוק המכוניות המשומשות לתחרות בענף כולו?
כיצד ניתן לפתור כשלי שוק בשוק הרכב?
כ-83% מכלי הרכב בישראל הינם כלי רכב פרטיים ולכן אתמקד בעבודתי בשוק ספציפי זה.