מסכם תקשורת ודעת קהל

תקציר העבודה

מטלת מנחה (ממ"ן) מנהל עסקים הקורס:
תקשורת ודעת קהל ( 10716 ) חומר הלימוד למטלה: כל חומר הקורס מספר השאלות: 3 משקל המטלה: 8 נקודות סמסטר:
א 2013 מועד אחרון להגשה: 20.1.2013
( ) קיימות שתי חלופות להגשת מטלות:
 שליחת מטלות באמצעות מערכת המטלות המקוונת באתר הבית של הקורס  שליחת מטלות באמצעות הדואר או הגשה ישירה למנחה במפגשי ההנחיה הסבר מפורט ב"נוהל הגשת מטלות מנחה" אורך הממ"ן לא יעלה על 5 עמודים מודפסים מטלה זו היא במתכונת דומה לבחינת הגמר בקורס חלק א ( 45 נקודות) ענו על אחת משתי השאלות הבאות.
שימו לב! שתי השאלות בחלק א' של הבחינה מתייחסות לפסקה הבאה:
נושא הגרעין האיראני עולה בתקשורת הישראלית לעיתים קרובות. אמצעי התקשורת מסקרים את ההתקדמות האיראנית בפיתוח יכולת גרעינית ומזכירים את הסכנות הטמונות בפצצה גרעינית איראנית לישראל ולעולם. ראש הממשלה ושר הבטחון מתראיינים ורומזים לגבי האפשרות של תקיפה ישראלית באירן ומולם מתייצבים בכירי מערכת הבטחון לשעבר, המזהירים מפני הסיכונים בתקיפה כזו. אמצעי התקשורת אפילו עורכים סקרים שממצאיהם אמורים להראות את התפלגות הדעות של הציבור הישראלי לגבי אפשרות של תקיפה באירן.
26
שאלה 1
בהתייחס לפסקה שקראתם, ענו על הסעיפים הבאים:
( משפטים נק') א. הסבירו מהי רציונאליות דלת מידע, על- פי פופקין. (פרק ב') בהסתמך על מושג זה, כיצד עשויים אזרחי ישראל לגבש דעתם על אפשרות של תקיפה ישראלית באירן?
( משפטים נק') ב. הסבירו שתיים מתוך המטאפורות של התקשורת (כספי, פרק ג').
איזו מן המטאפורות שהסברתם מתאימה לסיקור התקשורתי של נושא הגרעין האיראני?
נמקו.
( משפטים נק') ג. הסבירו את המושגים של טארד: הגיון, מסורת ודעה.
מה היתה עשויה להיות דעתו של טארד לגבי האופן שבו על המנהיגות לגבש דעה לגבי תקיפה באירן והאם יש להתחשב בדעת הקהל בנושא זה? הסבירו.
שאלה 2
קראו את הפסקה על בעיית הגרעין האיראנית (בראש העמוד) וענו על הסעיפים הבאים:
( משפטים נק') א. הסבירו כיצד מתארת קיס את דעת הקהל ואת מערכת היחסים בין המנהיגים לציבור?
בהסתמך על טיעוניה של קיס, האם על קובעי המדיניות להתחשב בדעת הקהל בגיבוש ההחלטה לגבי תקיפה ישראלית באירן? נמקו.
( משפטים נק') ב. הסבירו את עיקרי התיאוריה של "הנושא העיקרי". (כספי, פרק ג') בהסתמך על תיאוריה זו, מה עשויות להיות השפעות הסיקור התקשורתי של נושא הגרעין האיראני על דעת הקהל ועל קובעי המדיניות? הסבירו.
( משפטים נק') ג. הסבירו מהי "בורות קיבוצית" ומהם הגורמים לה (שמיר ושמיר, פרק ז').
האם סביר להניח שתיווצר "בורות קיבוצית" סביב הסוגיה של תקיפה באירן? נמקו.
27
חלק ב ( 30 נקודות) ענו על אחת משתי השאלות הבאות.
שאלה 3
( משפטים נק') א. כיצד מתארת נואלה-נוימן את השפעת התקשורת על דעת הקהל ומנגד, כיצד רואה כ"ץ את תקשורת ההמונים והשפעתה על דעת הקהל?
( משפטים נק') ב. מהן הסיבות בגללן מרבה התקשורת בעריכה ובפרסום של סקרים?
מהי דעתה של נואלה- נוימן על סקרי דעת קהל?
שאלה 4
( משפטים נק') א. כיצד מתארת אליאסוף את היחס והמעורבות של הציבור האמריקני בפוליטיקה ואת האופן בו הנבדקים במחקר שלה שוחחו על נושאים פוליטיים?
( משפטים נק') ב. כיצד מתארים הרמן ויער את מעורבותו של הציבור הישראלי בפוליטיקה ובמה שונים הישראלים מהאמריקנים (כפי שתיארתם בסעיף א') בכל הקשור ליחסם לפוליטיקה ובעיקר למדיניות חוץ ובטחון?
חלק ג (
5 נקודות) בחלק זה יש לבחור חמישה מושגים (מתוך שמונה), להגדירם ולתאר את ההקשר שבו הם מוזכרים בחומר הקורס. הקדישו לכל מושג 8 שורות לכל היותר.
5
נקודות לכל מושג.
1.
ערוץ מרכזי וערוץ פריפריאלי (כספי, פרק ב')
2 .
תופעת התקשורת העוינת (שמיר ושקאקי)
3 .
ארבעה סוגי הקהל (כספי, פרק א')
4 .
לולאת המשוב (וימן) 5.
דיסוננס קוגניטיבי (כספי, פרק ב')
6 .
סוגיה חברתית (הילגרטנר ובוסק) 7.
דווח עיתונאי טכני (האלין)
8 .
הקהל הרציונאלי (פרק ב') מ"מן  מנהל עסקים – קורס 10716
:תקשורת ודעת קהל פרק א – בחרתי שאלה 1
סעיף א: שתי מטאפורות של התקשורת:

1 .       אמצעי התקשורת כמראה: לפי הדימוי הזה אמצעי התקשורת משמשים כמראה ומשקפים את המציאות,הדעות השונות והלכי הרוח בחברה ביחס לנושאים כאלה ואחרים ,כך שניתן להתייחס לסיקור התקשורתי כמדד של דעת קהל.                       לעיתים קרובות התקשורת מציגה תמונה מטרידה ולא נוחה מבחינת הקהל ולכן עולות דרישות כלפי התקשורת לשנות את הסיקור.
חסרונות המטאפורה:
א.      מטאפורה זו מתעלמת מתהליך הברירה המקצועי שבו מחליט העיתונאי מה נכנס לסיקור התקשורתי ומה לא ב.      המטאפורה מתעלמת מסיקור מגמתי או חלקי של התקשורת שלא מציג את כל התמונה  והמטאפורה הזו יכולה לשמש כתירוץ לתקשורת ולעיתונאים להתנער מהאחריות שלהם לסיקור.

2 .       התקשורת כ"כלב השמירה של הדמוקרטיה" : לפי הדימוי הזה התקשורת מתפקדת כמנגנון פיקוח על השלטון שתפקידו לדווח על סטיות וחריגות מהנורמה וכתוצאה מכך רוב הדיווח התקשורתי הוא שלילי וביקורתי כלפי השלטון. התקשורת משמשת כשלוחה של הציבור ,-