תקשורת ודעת קהל - !!

תקציר העבודה

מ"מן 12
– קורס  10716:תקשורת ודעת קהל                                                               
2 3.05.12                                                                          יפה מאוד…ציון ממן : 95
שאלה
1 סעיף א:
אסכולת הנושא העיקרי (PRIMING) :
אסכולה זו מבוססת על האסכולה של קביעת סדר היום,שלפיה לתקשורת יש יכולת להעלות נושאים לסדר היום ובכך לקבוע לקהל על מה לחשוב. כלומר,התקשורת מסמנת לקהל נושאים מסוימים כחשובים יותר מנושאים אחרים וכתוצאה מכך אמצעי תקשורת נוספים מתחילים לעסוק בנושא והקהל מפתח ומקיים שיח ציבורי ובינאישי סביב הנושא. הנושא המדובר נתפס כדורש טיפול או מענה מצד השלטון והממסד ובאופן הזה על הממסד נוצר לחץ ציבורי ותקשורתי להגיב לנושא ולספק פתרון. בנוסף לכך התקשורת גם משפיעה על הקריטריונים שדרכם האזרחים מעריכים ושופטים את הפוליטיקאים ומקבלי ההחלטות בעיקר בזמן בחירות,על סמך הערכת התפקוד,ההתנהלות ואופי הטיפול שלהם בנושא.
ניתן לחלק את התהליך לכמה שלבים:
א.      התקשורת מעלה נושא לסדר היום ומסמנת את החשיבות היחסית שלו לעומת  נושאים אחרים ב.       אמצעי תקשורת נוספים מתחילים לעסוק בנושא והציבור שתופס אותו כחשוב מתחיל לקיים סביבו שיח ציבורי ובינאישי ג.        התקשורת מסמנת מי הם הגורמים שאמורים לטפל בנושא ד.       נוצר לחץ על הממסד לטפל בנושא ולמצוא פיתרונות ה.      הנושא משפיע על הקריטריונים של הקהל כאשר הוא בא לשפוט את הפוליטיקאים ונבחרי הציבור הזמן בחירות.
שאלה
1 סעיף ב :
במאמר "עוד מקצוע הולך ונעלם" נמתחת ביקורת על אופן הסיקור החדשותי בתקשורת המסחרית: ·         החוקרת אוניל טוענת שאופן הסיקור החדשותי מושפע מאוד  רצון של התקשורת להיצמד למה שיעניין את הציבור ובהתאמה לייצר ולספק תוכן,כלומר התכנים נבחרים ע"י הציבור ולא ע"י אנשי המקצוע והעיתונאים. התכנים המוצגים רדודים,כדוגמא בכתבה סיקור מותו של מייקל ג'קסון וידוענים נוספים בצורה מוגזמת וחסרת פרופורציה.באופן הזה מה שמוצג בחדשות ובעיתונים אלה תכנים שלא בהכרח הציבור צריך לראות,אלא תכנים שהוא רוצה לראות וכתוצאה מכך תכנים אחרים וחשובים נדחקים החוצה ואינם נכנסים לחדשות ולעיתונות.
·         חוקר התקשורת דונסבאך מדבר על ההשפעות השליליות שיש לנוף התקשורת המשתנה על החדשותיות ולפגיעה בהכרה ובחשיבות תפקיד העיתונאי שהולכת ונעלמת. לטענתו ההיצמדות לסיקור תקשורתי בהתאם למה שמעניין את הקהל תביא לסופה של הדמוקרטיה ולכן מדגיש את החשיבות של עיתונות עצמאית ומקצועית במשטר דמוקרטי,שמתבטאת בניסיון של העיתונאים לשמור על איזון במידע,לא לקרוא להסתה ומהומות,לבצע הפרדה בין דעה לעובדה,ליצור איזון בין דעות וקולות שונים ולפעול באחריות כלפי הציבור. ·         בהקשר של כניסת המדיה החדשים …