עבודה פרה סמינריונית בנושא דילמות אתיות העומדות בפני חברות המעסיקות ילדים במדינות עולם שלישי. תיון -95

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2011
מספר מילים 3519
מספר מקורות 5

תקציר העבודה

תוכן עניינים:
מבוא ע"מ
3 תופעת העסקת ילדים- סקירה כללית .
ע"מ 4
טיעונים בעד ונגד התופעה .ע"מ 5
הביקורת על הכלכלה הקלאסית -…
ע"מ 6
מגבלות לריסון חיצוני -…ע"מ 7
נייקי בחינת החברה ודילמות מוסריות
ע"מ 8
מודל השלבים לקבלת החלטות מוסריות –…ע"מ 9
דיון ומסקנות ..
ע"מ 12
ביבליוגרפיה …ע"מ מנהל עסקים מבוא:
בראשית שנות ה-80 אמד משרד העבודה הבין-לאומי ( ILO – International Labor rganization) את מספר הילדים החיים בסטטוס של 'עבודת ילדים' ב- מנהל עסקים2 מליון.
בשנת
1 998, על-פי אותו מקור, דובר על לפחות
5 0 מליון ילדים עובדים בין הגילאים 5-מנהל עסקים בארצות המתפתחות בלבד כשלמעשה, המספר אף גדול יותר מן הרשום בסטטיסטיקות רשמיות אלה.
קרוב למחציתם מועסקים בניגוד לאמנה הבין-לאומית הקובעת רף של משפטים שנים לגיל העובד, וכן קריטריונים לגבי סוגי העבודות המותרות לגילאים הנמוכים מ-משפטים. בהודו בלבד רשומים למעלה מ-11 מליון ילדים עובדים מתחת לגיל משפטים ומספרם גדל. שעות העבודה מגיעות לעתים ל-12 ואף ליותר מכך כשחלקם מועסקים בשכר נמוך מאוד. הם עובדים במטעים, במכרות, בבניין, בחרושת, בבתי-מלאכה, בתובלה, במחצבות ועוד. זוהי העבדות המקובלת ביותר במאה ה-20.
זכויות ילדים שאנו מקבלים כמובנות מאליהן, נרמסות לעתים קרובות בארצות אחרות. העסקת ילדים במדינות העולם השלישי היא תופעה רווחת.
ברחבי הודו למשל, ישנם עשרות מיליוני ילדים המופקרים לגורלם ע"י משפחותיהם. ילדים אלה מגיעים לרחוב מסיבות שונות : הורים שאין באפשרותם לכלכל את ילדיהם, הורים מסוממים, שיכורים, פושעים, חולי רוח וכן ילדים שבאים לעולם שלא בתכנון ונזרקים לרחוב כמעט מגיל אפס. מצד שני, מקום תעסוקה לילדים אלה (גם אם התנאים בו מחפירים), מספק להם את צורכי הקיום הבסיסיים ומאפשר להם לחוש שייכות למסגרת מסוימת ואף הופכם לאנשים יצרניים התורמים לחברה. כמו כן, מסגרת העבודה מרחיקה אותם מן הפשע ומן השוטטות חסרת המעש ברחובות. חוסר הרצון של החברה להגן על הילדים נובע מהעובדה שתעסוקתם משרתת צורך חברתי מסוים, ולעיתים היא עדיפה מהמצב הקיים.
השאלה המחקרית עמה אתמודד בעבודה היא : האם העסקת ילדים בעבודות האסורות על-פי אמות המידה הבינלאומיות, היא תופעה לא מוסרית ככלל או שמא הדבר תלוי בנסיבות, במקום ובחברה אליה ילדים אלו משתייכים ? במלים אחרות – האם תיתכן לגיטימציה מוסרית לתופעה זו והאם נוכל להצדיקה בנסיבות מסוימות?
השאלה המוסרית הנשאלת: האם מוסרי להעסיק ילדים במקומות עבודה?
בחלקה הראשון של העבודה יוצג הנושא של בעיית העסקת ילדים במקומות עבודה תוך התחייסות למודלים ולמחקרים רלוונטיים . בהמשך יוצגו טיעונים בעד ונגד להתפתחות התופעה. בחלקה השני של העבודה איישם את הביקורת על הכלכלה הקלאסית, וכן אבדוק את השאלה המוסרית במודל השלבים.