עבודה בנושא מחיר מינימום במכרזים ציון -90

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2012
מספר מילים 4201
מספר מקורות 6

תקציר העבודה

תקציר עבודה זו תעסוק בשאלה כיצד בא לידי ביטוי מחיר מינימום במכרז. האם קיימים הבדלים בין אם המכרז מתנהל בלי מחיר מינימום או עם מחיר מינימום. במסגרת עבודתי זו אציג סוגי מכרזים שונים ואראה כיצד מחיר המינימום משפיע על רווחיהם של המוכרים, וכמובן כיצד התניה זו משפיעה על הקונה העתיד להשתתף במכרז, האם בכל מצב ובכל רמת מחיר מינימאלי הוא יוכל להשתתף במכרז? ובמידה וכן, האם השתתפות זו היא אכן כדאית ורווחית עבורו? בהמשך אציג בנוסף כיצד מגדיר המוכר את מחיר המינימום, ומהו מחיר המינימום האופטימאלי להשגת רווח מקסימאלי.
תוכן עיניינים מבוא עמ'
4 סקירת ספרות …עמ' 5
מכרז עמ' 7
מחיר מינימום -עמ'
8 מחיר מינימום סודי –..עמ' 9
כיצד מפעילים מחיר מינימום –..עמ' 10 מחיר מינימום במכרז מחיר ראשון -עמ' 11
מחיר מינימום במכרז מחיר שני -…עמ' 12
מכרז ניסיוני במיתר: 19 מגרשים ישווקו ללא מחיר מינימום .עמ' 16
סיכום ומסקנות עמ'
1 7
ביבליוגרפיה -עמ'
1 8
נספח –…עמ'
2 0 מבוא
מכרז הוא תהליך של קניה ומכירה של מוצרים על ידי הצגתם להצעות מחיר ולבסוף מכירתם למרבה במחיר. ניתן לבצע מכרזים עם קביעת מחיר מינימום למוצר או ללא קביעת מחיר מינימום. במכירות בהם נקבע מחיר מינימום לא יימכר המוצר אם הצעת המחיר הגבוהה אינה מגיעה לגובה מחיר המינימום. במכירות שבהן לא נקבעים מחירי מינימום המוצר יימכר למרבה במחיר בכל מחיר שיוצע גם אם זה אומר שמנהל המכרז לא מרוויח.
עבודה זו תעסוק בשאלה כיצד תורם מחיר המינימום במכרז לרווחיו של המוכר. על המוכר לקבוע מחיר מינימום אופטימאלי, עליו לקבוע מחיר אשר יהווה רווח מקסימאלי עבורו וכמובן מחיר שעדיין יהיה אטרקטיבי למשתתפי המכרז, במידה ויקבע מחיר שהוא גבוה מידי ייתכן ולא יהיו משתתפים במכרז ומלכתחילה רווחיו יהיו אפסיים. נראה על פי סקירת הספרות שאכן קביעת מחיר מינימום מגדילה את רווחיו של המוכר בכך שאין הוא יקבל הצעות אשר נמוכות מהמחיר שלדעתו ממקסם את רווחיו, כך שכל הצעה גבוהה יותר שיקבל רק תגדיל עוד ועוד את רווחיו הסופיים במכרז.                                           עבודה זו גם תעסוק בהבדל הקיים בין רווחיו של המוכר במכרז מחיר ראשון ומכרז מחיר שני, נראה כי במכרז מחיר שני קביעת מחיר מינימום מגדילה באופן משמעותי את הרווח. המוכר אמנם אמור לקבל את ההצעה השנייה בגובהה אך אם היא נמוכה ממחיר המינימום הזוכה ישלם את המחיר המינימאלי בכל מקרה.  כמו כן נציג שיטות נוספות לקביעת מחיר מינימום כמו מחיר מינימום גלוי וסודי, נראה כי מוכרים יעדיפו לקבוע מחיר שלא יהיה גלוי על מנת שהמשתתפים לא ישערו בכמה מעריך המוכר את המוצר ויציעו הצעות מסביב למוצר זה אלא יציעו הצעות שונות כל אחד לפי שווי המוצר כלפיו. עוד נראה מוכר יעדיף לקבוע מחיר מינימום סודי במכרזים בהם קיים משתתף יחיד, מהסיבה שידיעת גובה המחיר המינימאלי תגרום למשתתף להציע את ההצעה המינימאלית ביותר ובכך יסתיים המכרז. עוד נראה כי במכרזים בהם נקבע מחיר מינימום לא כל אחד שירצה להשתתף יוכל להציע הצעות, משתתף אשר ערך המוצר עבורו יהיה נמוך יותר ממחיר המינימום יעדיף שלא להשתתף מכיוון שהצעת הצעה אשר תגרום לו לזכייה במוצר תגרום לו בנוסף להפסד מכיוון שהוא יאלץ לשלם על המוצר מחיר אשר לדעתו לא מצדיק את המוצר שיקבל. כמובן שקביעת מחיר מינימום מצמצמת את מספר המשתתפים האופציונאליים ומצמצמת את סיכויי  מכירת המוצר מהסיבה שפחות אנשים משתתפים במכרז, אבל המוכר יכול לצאת מנקודת הנחה שבעת קביעת מחיר המינימום הוא מבטיח לעצמו רווח מסוים כך שלא ישנה לו אם המוצר יימכר במחיר בגובה מחיר המינימום שקבע.